Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Norwegian-koncernen leverede et driftsresultat (EBIT) på 2.128 millioner norske kroner i tredje kvartal af 2024. Kvartalet blev defineret af en kapacitetsøgning hos Norwegian og en forbedret belægningsgrad hos begge koncernens flyselskaber. Widerøe bidrog med et historisk kvartal og havde for første gang nogensinde over 1 million passagerer.
I tredje kvartal af 2024 leverede Norwegian-koncernen et driftsresultat (EBIT) på 2.128 millioner norske kroner, svarende til en driftsmargin på 18,4 procent. Resultatet før skat (EBIT) endte på 2.004 millioner norske kroner. Kontantbeholdningen var på 11,5 milliarder norske kroner, uændret fra forrige kvartal, men 2,1 milliarder højere end i samme periode sidste år. Norwegians flåde bestod af 86 fly ved udgangen af kvartalet, hvoraf 22 var 737 MAX 8-fly med den nyeste teknologi. Widerøe-flåden bestod af 49 fly.
Vi er tilfredse med et solidt kvartal, hvor vi havde en øget belægningsgrad og enhedsindtægter på tværs af begge flyselskaber – særligt set i lyset af kapacitetsforøgelsen på 10 procent hos Norwegian. Passagerrekorden hos Widerøe viser, at opkøbet bærer frugt, og vi ser frem til at fortsætte med at realisere synergierne mellem flyselskaberne. Booking-tendensen for fjerde kvartal ser lovende ud for begge flyselskaber, både på ferie- og forretningsrejser. Norwegian har en række nye vinterruter på programmet, herunder Dubai og Egypten, og nye ruter fra europæiske byer til de populære vinterdestinationer Tromsø og Evenes.
Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Norwegian-koncernen havde samlet 8,2 millioner passagerer i kvartalet, hvoraf 7,2 millioner fløj med Norwegian og 1 million fløj med Widerøe. Sammenlignet med tredje kvartal i 2023 steg antallet af passagerer med 690.000 for Norwegian og 99.000 for Widerøe. Norwegians kapacitet (ASK) steg med 10 procent til 11,5 milliarder sædekilometer, mens kapaciteten hos Widerøe faldt med 2 procent. Kvartalets belægningsprocent for Norwegian endte på 88,0 procent, en stigning på 0,6 procentpoint fra samme periode sidste år. For Widerøe var belægningsprocenten 78,0 procent, en forbedring på 4,6 procentpoint fra sidste år.
Norwegians punktlighed, målt på andelen af fly, der afgår inden for 15 minutter af planlagt tid, var 74,2 procent i tredje kvartal, hvilket er et fald fra 80,1 procent i samme periode sidste år. Men på trods af et stærkt overbelastet europæisk luftrum og kapacitetsudfordringer blandt flyveledere (ATC), ankom 95 procent af alle flyvninger inden for 60 minutter af planlagt ankomsttid. Norwegians regularitet, målt på andelen af planlagte flyvninger, der bliver gennemført, var 99,5 procent. For Widerøe var punktligheden i kvartalet på 90,9 procent, mens regulariteten var 96,4 procent.
Fortsat fokus på omkostningseffektivitet
Den forventede kapacitetsvækst på 13 procent i 2024 vil sandsynligvis aftage næste år. Dette skyldes i høj grad forsinkelser på flyleverancer fra Boeing, som forventes at blive forværret på grund af strejken. I sommeren 2025 forventes Norwegians flåde at stige til omkring 90 fly.
Vi vil fortsat arbejde på at effektivisere driften og identificere yderligere synergier med Widerøe. Vi vil udvide vores netværk med nye, spændende destinationer, samtidig med at vi tager højde for de udfordringer som de nuværende flådeprognoser medfører.
Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Foto: Norwegian / PR
Kilde: Pressemeddelse
Skriv et svar