Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
De kendte sorte fly fra Alsie Express skifter nu til mere bæredygtigt brændstof på ruten mellem Sønderborg og København. Det er med til at reducere CO2-aftrykket.
Alsie Express begyndte 6. maj at bruge mere bæredygtigt brændstof på flyvningerne mellem Sønderborg og København. Brændstoffet er produceret af organisk materiale som fx restolie fra fødevareindustrien.
Dermed indleder Alsie Express, nu flyvninger på et brændstof, der reducerer CO2-aftrykket fra flyenes brændstofforbrug. Alsie Express er den første operatør på en dansk indenrigsrute, der går over til biobaseret flybrændstof. Det sker i samarbejde med Sønderborg Lufthavn og DCC & Shell Aviation.
DCC & Shell Aviation er joint venture mellem DCC Holding Danmark og Shells globale forretning for brændstof til luftfarten. Virksomheden står for al logistik og forsyning af Shell flybrændstof til syv danske lufthavne og er den største, uafhængige brændstofleverandør til luftfarten i Danmark.
Passagerer og besætningen på 6I101, der lettede d. 6. maj kl. 7.00 var med på starten af dansk indenrigsflyvnings grønne rejse. Det var første skridt på vejen mod en fremtid, hvor danske indenrigsflyvninger gradvist sænker klimaaftrykket. Reduktionen i CO2-aftrykket fra det nye bæredygtige flybrændstof bliver 4%.
Hidtil har dansk luftfart primært haft mulighed for at gøre noget i forhold til CO2-udledningerne ved at kompensere i form af EU-ETS-afgifter og ved køb af klimakreditter. Med introduktionen af mere bæredygtigt flybrændstof sætter vi nu direkte ind for at reducere udledningerne fra flyvningerne. Dette tiltag er et ganske vist lille, men vigtigt, skridt i retning mod at nedbringe CO2-udledningen fra vores indenrigsflyvninger. Vi flyver allerede med ATR 72 fly, som er et af de mest klimavenlige regionalfly på markedet.
Dennis Rybasch, adm. direktør hos Alsie Express
Initiativet glæder Dansk industri.
Hos Dansk Industri er Branchedirektør Michael Svane glad for det sønderjyske flyselskabs tiltag.
Alsie Express understøtter med deres frivillige initiativ intentionerne i flyselskabernes klimapartneraftale. Netop brændstof er det væsentligste og mest udbytterige sted at sætte ind i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen og gøre luftfartindustrien mere bæredygtig på den lange bane.
Michael Svane, Branchedirektør hos Dansk Industri
Sønderborg lufthavn betjener privatrejsende, og i høj grad, passagerer fra det sønderjyske erhvervsliv. Lokalområdets virksomheder har ambitiøse mål for den grønne omstilling. Ifølge Per Have, CEO i Bitten & Mads Clausens Fond og Formand for bestyrelsen i Sønderborg Lufthavn, forventer kunderne også, at lufthavnen så vidt muligt bidrager til at reducere klimaaftrykket fra flyvningerne.
Bitten & Mads Clausens Fond er gået med i ejerskabet omkring Sønderborg Lufthavn for at styrke et bæredygtigt lokalområde. Det opnås bl.a. med en infrastruktur, hvor lufthavnen gør Sønderborg nem at rejse til. Næste skridt er at indarbejde bæredygtighed i lufttrafikken ved at sænke klimabelastningen. Derfor bakker vi 100% op om Alsie Express’ brug af biobaseret flybrændstof. Det er et fantastisk skridt i den rigtige retning, og gør Sønderborg til den første indenrigslufthavn i Danmark, der aktivt sænker sit klimaaftryk fra flybrændstof. Det er vi stolte af.
Per Have, CEO i Bitten & Mads Clausens Fond og Formand for bestyrelsen i Sønderborg Lufthavn
Første skridt på vejen mod nul-emission
Det nye brændstof bliver leveret af DCC & Shell Aviation. Selskabet forsyner i forvejen de danske lufthavne med flybrændstof. Adm. direktør, Ulrik V. Brendstrup ser tiltaget i Sønderborg Lufthavn som et godt eksempel på, hvordan dansk luftfart i de kommende år vil gå over mod mere bæredygtigt produceret flybrændstof.
Sammen med Alsie Express og Sønderborg Lufthavn tager vi reelt de første skridt på vejen til fremtidens mere bæredygtige flytransport. Det er vigtige skridt, der sætter mere bæredygtigt flybrændstof på agendaen i Danmark. En virkelighed, hvor vi flyver mellem landsdelene på nul-emission flybrændstof lavet på fx vind og brint, ligger endnu nogle år ude i fremtiden. Men vi står over for en øget udbredelse af biobaseret flybrændstof som en måde til her-og-nu at skære ned på flytrafikkens klimaaftryk.
Ulrik V. Brendstrup, Adm. direktør DCC & Shell Aviation Denmark A/S
DCC & Shell Aviation forventer, at selskabet i fremtiden kan forsyne danske lufthavne og flyselskaber med bæredygtigt flybrændstof. Dette bliver lavet på restproduktet fra danske rensningsanlæg gennem HTL-projektet i Aalborg. Ulrik V. Brendstrup forventer desuden, at rent brintbaseret flybrændstof bliver tilgængeligt for luftfarten inden 2030.
Det mere bæredygtige flybrændstof i Sønderborg Lufthavn er lavet af det finske selskab Neste. Selskabet er en af verdens førende inden for udvikling af biobaserede brændstoffer. Brændstoffet, der officielt hedder Neste My Renewable Jet Fuel er bæredygtighedscertificeret i henhold til ISCC. Det reducerer CO2-aftrykket fra flybrændstoffet med op til 80% sammenlignet med fossilt flybrændstof. Shell Aviation forsyner i forvejen virksomheder som Amazon, DHL Express og Lufthansa med samme type bæredygtigt flybrændstof, der nu indføres på ruten Sønderborg-København.
Skriv et svar