Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Med 250.000 danske rejsende i 2013, var Hamburg Fuhlbüttel ”kun” 200.000 danske passagerer fra Aarhus Lufthavns 450.000 og havde næsten dobbelt så mange som Karups 130.000 rejsende. Hvad er det der får særligt jyske flypassagerer til. som en flok fugle på træk, at køre de ca. 175 km syd for grænsen for at rejse ud?
Svaret er nok ikke entydigt, men i de sidste år har undertegnede oftere og oftere brugt den nordtyske lufthavn på ferierejser af flere grunde, konkurrencen har i en årerække været hård mellem de tyske charter selskaber, hvilket har givet yderst gunstige priser, der er dog en tendens til at det jeg kalder TUI Indexet (en direkte men ganske uvidenskabelig sammenligning af priser på TUI.de og StarTours.dk der har fuldstændigt sammenlignelige priser) mere og mere er ved at udligne sig, til gengæld ser det ud til at Easy Jets etablering af en base i Hamburg kommer til at give en god gammeldags priskrig i lufthavnen. Ud over prisen er tilgængeligheden et stort plus, E45 – A7 og så lige et sving til venstre. Lørdag før påske brugte jeg 2½ time fra Aarhus til Hamburg (cirka det dobbelt af hvad jeg skulle have brugt på at køre til BLL) til gengæld kostede billetterne med Swiss/Lufthansa til Barcelona ca. 1/3 af hvad de ville have kostet fra BLL, alene dette faktum er jo sød musik i en jydes øre.
Turen til lufthavnen er ukompliceret, og der er fine vejforhold helt til terminalerne. Som ferierejsende bruger man oftest parkering P8 og P9 – langtids ferie parkering, der ligger nogle kilometer fra terminalerne, der går dog gratis shuttlebus. Prisen ligger på 60-70 Euro for en uge på langtidsparkering. Her er det dog værd at bemærke, at man som ægte BONUSFEBER ”deal hunter” bør forud reservere/betale sin parkering, da man næsten kan være sikker på hver gang at få tilbudt MEGET billige opgraderinger til bedre p-pladser, hvis man er bare rimeligt tidligt ude. Denne gang fik jeg tilbud om en P4 plads (Parkeringshus med direkte adgang til Terminalerne) for bare 78 Euro (normalpris 150 Euro for en uge)
Terminalerne er yderst overskuelige, med fælles sikkerhedskontrol midt mellem terminal 1 og 2, LH indtjekning, og fast track som *G, er denne lørdag middag overstået på under 5 min. efter devisen ”ordnung muss sein” – her tager vi os godt af alliancens bedste kunder! Og med raske skridt er der tid til at få en let frokost i Senator Loungen, der er at finde til venstre for sikkerhedskontrollen oven over gate 20.(Betragtning: Har ikke været i mange LH lounges i Tyskland, men oplevede også Senator loungen i MUC på hjemvejen, og kan kun konstatere at de ligger MILEVIDT foran SAS Guld lounges, både hvad angår komfort og udbud af mad/drikke.
Afrejsen med Swiss foregik fra Gate 38, og igen får man følelsen af at det betyder noget at have status i alliancen, business og *G blev kaldt til preboarding, og fik herefter i ro og mag lov til at gå ombord før ”pøblen” blev sluppet løs, hvilket betød at vi fik vores håndbagage lagt godt til rette i den totalt udsolgte (og ret lille AvroJet 100) uden det sædvanlige kaos.
Til sidst her kan jeg ikke lade være med at spinde en lille krølle på denne historie, jeg kører ”gladeligt” 350 km for at flyve ud i verden (som fritidsrejsende) hvis ellers pris, udbud og logistik hænger sammen. Det tror jeg der er mange andre der også vil – med 350 km på motorvej, og en regional lufthavn med ”egen afkørsel” fra E45 ville Aarhus Regional Airport reelt have HELE Jylland og Fyn som opsamlingsområde – men det er jo en HELT anden historie…………………….
[box style=’info’]
Man kan læse mere om Hamburg Lufthavn her og her
[/box]
HMM siger
2½ time fra Århus til Fuhlsbüttel?
schwert siger
Min bil har to indstillinger (som en radiobil) on/off, men jow, det kræver fri bane :-))