Her er SAS’ nye Business Class i Europa og Skandinavien

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Fredag i sidste uge havde SAS inviteret InsideFlyer på en flyvning til Madrid. Her skulle vi prøve deres kommende Business Class produkt for Europa og Skandinavien, som en af de allerførste. Kom med på turen og se hvad SAS til oktober vil tilbyde – og SAS skuffer ikke.

Det har længe været offentligt kendt at SAS ville komme med en ny europæiske Business Class. Vi har hørt det flere gange igennem det sidste års tid og nu kan vi endelig afsløre hvad SAS har arbejdet med i kulissen. Vi var nemlig inviteret med på en flyvning mellem København og Madrid, hvor SAS havde lavet Plus kabinen om til deres kommende Business Class kabine på denne enkelte flyvning.



Kabinen

Kabinen er som du kender den. Det er en standard kabine og på vores flyvning til Madrid ombord på en Airbus A320neo, så var sædelayoutet den normale, hvor der er 3 rækker i hver side.

En af de centrale ting er det blokerede midtersæde. Foto: Henrik Olsen

Så det nye er at midtersædet er blokeret, hvilket det ikke er i SAS Plus. Der bliver ikke sat noget på sædet, blot markeret via teksten på øverste del af ryglænet ved nakkestøtten.

Kabinen er som du kender den og den tydelige forskel bliver en divider. Foto: Henrik Olsen

Når du skal vælge sæde til din rejse online via hjemmeside eller SAS appen, så ser det lidt anderledes ud. Sæderne i B og E er ikke til at vælge, da det er de blokerede sæder.

Sådan vi sædelayoutet se ud i Business Class på en Airbus A320neo. Kilde SAS

På en flytype som Embraer, hvor sædelayoutet er 2 og 2, så vil du ikke have et af sæderne blokeret. Dette vil være en forringelse af Business Class produktet, så på disse flytyper skal du være opmærksom.



Service, mad og drikke

Udover det blokerede midtersæde, så er maden og drikkevarerne nok det, som flest fokusere på.

SAS har valgt at lancere en ny serie af tallerkner, bestik, krus og glas.

Her er det nye krus, bestik og glas til den nye Business Class. Foto: Henrik Olsen

Servicen startede med et tilbud om drikkevarer og en pose nødder. Her kunne du vælge imellem det kendte udvalg plus eksempelvis tilbud om champagne. Her skuffer SAS bestemt ikke og der valgt champagne fra Charles Heidsieck – den samme som du får serveret på langruterne.

Der er Charles Heidsieck chamgpange på menuen. Foto: Henrik Olsen

Efter første runde med drinksvognen, så tilbyder SAS fuld måltidsservice. Vores var morgenmad, da afgangen var planlagt til 08:50. Der kommer forskellige menuer alt efter om det er morgenmad, frokost eller aftensmad. Der vil også komme menuer for perioderne mellem morgenmad og frokost, mellem frokost og aftensmad, samt de sene afgange.

Vi fik serveret en morgenmad med bestående af 3 dele. Yoghurt med sødsyltede blommer, Arla Unika ost og røget skinke, samt et spejlæg med shakshuka sauce og fetaost. Dertil knækbrød og det kendte surdejsbrød i skiver.

Charles Heidsieck champagne i nye glas. Foto: Henrik Olsen

Der er naturligvis også mulighed for kaffe og te efter måltidet.

Servicen var på hele turen på det gode og ofte vante SAS niveau. Det var to smilende og hjælpsomme besætningsmedlemmer – trods at det meste også var nyt for dem og de derfor havde ekstra travlt på denne flyvning.

Ifølge SAS er der ikke planlagt at du får en varm klud inden måltidet starter.

Du skal dog være opmærksom på at du formodentlig ikke længere vil kunne kunne vælge “gratis” fra trolleyen med chokolade, smoothie og chips. Dette er i udgangspunktet ikke en del af hvad den kommende Business Class tilbyder, hvilket vi egentlig syntes er helt i orden. Uden at vi kunne få det bekræftet, så tænker vi at en rejsende i Business Class sagtens kan købe en pose chips fra buy onboard udvalget for Economy.

Sammenligning med KLM og Lufthansa

Når vi kigger på andre europæiske flyselskaber, så er to grupper. Dem med en seperat Business Class kabine ombord på deres kort- og mellemdistancefly og så dem der har de samme sæder i hele kabinen, men blokerer midtersædet og har en “cabin divider” mellem Business Class og Economy Class.

Der er få flyselskaber i Europa, som fortsat har en seperat Business Class kabine. Det er eksempelvis Turkish Airlines og EgyptAir, som kan tilbyde dette.

Turkish Airlines – Europæisk Business Class. Foto: Henrik Olsen

Så vores sammenligning går derfor på flyselskaber, såsom KLM og Lufthansa, hvor det er samme sæder i hele kabinen.

KLM har omkring de 40 Boeing 737 fly i drift og gennemsnitsalderen er over de 18 år. Derfor er en del af flyene godt dateret – også selvom de har fået ny kabine indsat.

Det sætter sit præg, samt at selve cateringen ikke er på niveau med det SAS kommer ud med. Der er der bestemt en stor forskel i og med KLM byder på en flot designet pap æske, hvor maden er serveret i plastik beholdere og du kan spise med træbestik.

Lufthansa Business Class på kort- og mellemdistance. Foto: LH/PR

Lufthansa meldte i februar ud at de opgraderer deres catering på deres Business Class på kort- og mellemdistance flyvningerne. Dette går at de kommer til at være direkte sammenlige med det SAS lancerer til oktober.

Konklusion

På turen sad vi ved siden af SAS CCO Paul Verhagen og han var tydeligt glad for at kunne fremvise det nye Business Class produkt. Til InsideFlyer udtaler han:

Vi har arbejdet længe på at kunne levere et Business Class produkt i Europa og Skandinavien, som har et højt niveau og tilbyder et skandinavisk præg med valget af råvarer.

Det er klart at vi gerne ville tilbyde et Business Class produkt end-to-end fra langruterne og til den videre rejse ud i Europa eller Skandinavien. Det sikre vi med dette.

Paul Verhagen, CCO i SAS.
SAS CCO Paul Verhagen var tydeligvis glad for at fremvise det nye Business Class produkt. Foto: Henrik Olsen

Turen var fortsat en test for SAS. Der er flere ting som endnu ikke er helt færdige, men vi er tæt på kan vi se og høre. Paul Verhagen fortalte at der har været kørt flere testmenuer igennem før denne aktuelle flyvning.

Tilbage i januar hørte vi på InsideFlyer om det første gang. Der var en af vores læsere på en tur til London i SAS Plus, hvor serveringen var en ganske anden end normalt.

Et testmåltid på den kommende SAS Business Class. Foto: Privatfoto/InsideFlyer læser

Vores egen konklusion af det nye Business Class produkt er at det ligger i toppen af hvad du kan opleve i Europa. Som tidligere nævnt er vores sammenligning med selskaber som KLM og Lufthansa, da de har samme tilbud på det hårde produkt. På catering siden kan SAS bestemt være med i toppen, hvis det er dette niveau der bliver en realitet til oktober.

Lever den nye SAS Business Class op til dine forventninger?



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Felicia siger

    Så man håbe at SAS også får genindført rengøringen i flyene, navnlig støvsugning, aftørringen af bordene og rengøringen på toiletterne, for der er godt nok ulækkert i dag!

Skriv et Svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *