Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi skrev lidt om det i går. Men her er lidt mere fakta om grunden til at Singapore Airlines ruten mellem Købehavn og Singapore ekstraordinært er genåbnet i denne første uge af april.
InsideFlyer var sammen med Singapore Airlines taget på besøg i Københavns Lufthavn i de tidligere morgentimer. Det var for at se den anden af syv Airbus A350’er komme udelukkende med fragt ombord.
Vi var ikke normalt over i passagerterminalerne, men vi var i fragtområdet, hvor Allan Hoffery fra Singapore Airlines tog i mod – selvfølgelig med behørig afstand som anbefalet i disse tider.
Ruten mellem København og Singapore lukkede ellers ned i samme øjeblik at det blev umuligt for Singapore Airlines at have passagerer med ombord. Københavns Lufthavn og Singapore Changi lufthavnen var simpelthen lukket ned, da landegrænserne ikke tillod andre end egne borgere at komme ind i de respektive lande.
Så hvorfor er ruten åben?
Ruten mellem København og Singapore med det normale flynummer SQ351/SQ352 bringer bare ikke passagerer ombord. Hele kabinen er tom for betalende passagerer.
Det er fragt som er hovedpersonen og grunden til at Singapore Airlines i dag have hele to af deres Airbus A350’ere i København på en gang. Den første ankom til København i går.
I løbet af ugen vil der komme i alt 7 fly med fragt.
Flyer de så tomme hjem?
Det er naturligt at gætte på at sådanne en charter flyver tom hjem igen. Men det er bestemt ikke tilfældet. Der er stort set fuldt booket på alle flyningerne tilbage til Singapore.
I dag tog så den første Airbus A350’er hjem igen, Det skete klokken 08:43 dansk tid.
Ukendt afsender og godt med fragt
Det var ikke muligt at få at vide hvem afsenderen af de vigtige værnemidler til Danmark var. Det er nogle muligheder på hvem det kunne være som har kontaktet Singapore Airlines og bestilt dem til at flyve de 7 fly til Danmark fra Asien.
Uanset set afsenderen, så er det bestemt godt at se at der er godt gang i fragtdelen af flyindustrien.
Fra ovenstående oversigt fra EuroControl, så kan vi at mens passagerflyvninger er faldet helt op til 96% (Low Cost er hårdest ramt), så er faktisk ikke sket nogen ændring på fragtmarkedet. Det forsætter med samme antal flyvninger.
Der er nemlig meget brug for fragt forsat og mere til. Ting som lige nu er kritiske og derfor bliver sendt med flyfragt, såsom de omtalte værnemidler, ville normalt være sendt med søfragt. Så derfor er der en høj efterspørgsel på kapacitet og det er den som får Singapore Airlines (og for eksempel også SAS) til at bruge deres normale passagerfly som rene fragtfly.
Skriv et svar