Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har siden 1946 haft fly med 4 motorer i deres flyflåde. Der har været enkelt undtagelser i perioden mellem primært Boeing 747-200 og opstarten med Airbus A340-300. Men i morgen er det slut når den sidste Airbus A340-300 forlader flåden.
Siden 1946 har SAS opereret et stort antal 4-motorede flytyper. Det hele startede med med 4-motor propelplan Douglas DC-4. Sidenhen blev det efterfulgt af blandt andet flytyper som DC-6, DC-7, DC-8, Boeing 747-200 (Queen of the Skies) og endelig A340-300.
OBS: InsideFlyer er mandag med ude at sige farvel til flyet og tage de sidste billeder af det. Følg med på vores sider (blandt andet Facebook) og få et sidste kig inden det sendes på pension.
En æra er slut
Tirsdag d. 1. december kl.06.45 flyver den sidste Airbus A340-300 i SAS flåden mod Pinal Airpark i Arizona, og det er dermed slut på en æra med at se fly med 4 motorer med SAS logo lande i Københavns Lufthavn.
Der er mange som har udtrykt at de gerne “ville have haft den sidste tur” i en Airbus A340. Men grundet corona, så er det gået ekstra stærkt med at sende dem på pension.
SAS havde planlagt at A340’erne skulle pensionere inden for en kort årrække, men da der ikke er noget reelt kundebehov for at flyve langruter i øjeblikket, så var det naturligt at tage dem ud af flåden. Noget andre flyselskaber også har gjort.
Fakta om den sidste Airbus A340
- Den sidste Airbus A340 har registreringen OY-KBM og har været airborne 10.208 gange
- Total antal airborne timer: 84989.16
- 247 sæder
- 12.800 km rækkevidde
Erstatningen er kommet
SAS går mod en hyper moderne single-type Airbus flåde, hvor SAS i 2025
forventet vil have en af de mest moderne og effektive flyflåder. En single-type Airbus flåde vil medføre markant lavere brændstofforbrug og lavere
vedligeholdelses omkostninger. Den nye moderne flyflåde er en hjørnesten i SAS grønne omstilling. SAS ønsker at tage globalt lederskab indenfor grøn omstilling af luftfarten. SAS mål er at have reduceret udslippet med 25 pct. i 2025 vs. 2005, og det vil være med til at bidrage positivt til Paris-målsætningen.
Fakta om de nye Airbus A350
De nye Airbus A350 er kommet til SAS flåden. SAS havde bestilt 4 af dem og de er allerede leveret og bruges på enkelte ruter. Det er dog ikke alle der flyves med, da de afventer at der kommer en større efterspørgsel.
Flyet er det mest moderne fly og give SAS følgende:
- Et fly med 300 sæder
- 13.800 km rækkevidde
- 30 pct. mindre udledning end sin forgænger
- 50 pct. mindre støj
- Forbedret komfort på alle klasser
SAS investerer cirka 52 Mia. SEK i nye fly. Det svarer til 2,5 gange Øresundsbroen. SAS har mål at reducere 25 procent af sin samlede udledning i 2025 i forhold til tallene fra 2005.
Skriv et svar