Indisk kæmpeordre på Airbus A320neo

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det indiske flyselskab IndiGo er allerede en af Airbus’ største kunder på A320-familien. Nu har selskabet bekræftet en bestilling på yderligere 300 fly.

Det indiske lavprisselskab IndiGo er en af verdens hurtigst voksende flyselskaber. Virksomheden er en af Airbus største kunder på Airbus A320neo og har i øjeblikket verdens største A320neo flåde på 97 fly. Da Airbus leverede sin A320neo nr. 1000 for et par uger siden, var denne også til IndiGo.

En A320neo er ved at blive færdiggjort i en af produktionslinjerne hos Airbus i Hamburg. Foto: Martin Damm Laupstad

IndiGo er tydeligvis stadig ikke færdig med at vokse. I går bekræftede flyselskabet en ordre på yderligere 350 fly i A320neo-familien, fordelt på A320neo, A321neo og A321XLR. IndiGo har således i alt 730 fly i bestilling hos Airbus.

Denne ordre er en vigtig milepæl. Den bekræfter vores ambition om at styrke indenrigstrafikken i Indien, hvilket igen vil bidrage til øget økonomisk vækst. Indien forventes at fortsætte sin stærke vækst i luftfarten. Vi er godt på vej til at opbygge verdens bedste infrastruktur indenfor luftfart. Vi vil betjene flere kunder, tilbyde lave priser og problemfri rejseoplevelser, siger Ronojoy Dutta, administrerende direktør for IndiGo.

IndiGo er et af flyselskaberne som satser på den nye langdistance variant A321XLR. Foto: © Airbus

Airbus A321XLR

Med flere direkte forbindelser øger også efterspørgslen efter mindre fly med længere rækkevidde. Under Paris Air Show i sommer blev Airbus A321XLR lanceret – det er en videreudvikling af A321LR (Long Range). Flytypen har en rækkevidde på 4700 miles, ca. 20% mere end A321neo. Dette gør flyvemaskintypen ideel til længere ruter med et begrænset passagergrundlag.

Vi har haft stor tiltro til IndiGo fra første dag, og vi er glade for at udvide vores meget frugtbare samarbejde. IndiGo har virkelig vist, hvor godt A320neo fungerer for et lavprisselskab. A321neo og nu også A321XLR giver vores kunder endnu bedre muligheder for at opnå lavere driftsomkostninger, mere komfort og højere markedsandele. siger Christian Scherer, Airbus Marketing Director.

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er skrevet af Martin Damm Laupstad og bragt på vores norske søsterside

Forside foto: © Airbus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *