Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
KLM modtog fornyelig det første fly af en hel ny flytype. Nemlig Boeing 787-10 Dreamliner. Kom med ombord og se flyet i alle detaljer.
Flyet har fået navnet Oranjebloesem (orange blomst) og registrering PH-BKA. Boeing 787-10 er den største udgave af Dreamliner famlien. Det er den første, som KLM modtager, men der kommer flere til allerede i år. KLM selv forventer at kunne modtage disse i september, oktober og december. Vi har bragt billeder fra modtagelsen her.
Den første Dreamliner skulle ankomme den 29. juni nøjagtigt 100 dage før KLMs 100-års fødselsdag i oktober. Men desværre var ikke alt papirarbejde på plads, så flyet ankom først en dag senere. Flyet har siden lavet en del flyvetimer ved at flyve til Dubai og Kilimanjaro / Dar es Salaam. Selv fik jeg lov til at flyve med det nye fly i sidste uge. På vegne af InsideFlyer fik jeg lov til at kigge på dette splinternye fly inden flyvningen.
Har du ikke tid eller lyst til at læse hele artiklen? Gå så direkte til InsideLook-videoen.
Ruter
KLM vil i den kommende periode hovedsageligt bruge den nye Boeing 787-10 Dreamliner på ruterne til Dubai og Dar es Salaam via Kilimanjaro. Flere destinationer tilføjes i efteråret. KLM vil blandt andet på torsdage og søndage bruge dette fly til at flyve til den indiske destination Mumbai, og yderlige til Washington og senere også til Curacao.
Kabine
På langdistanceruter tilbyder KLM to rejseklasser, nemlig World Business Class og Economy Class. I sidstnævnte er der en anden sondring mellem Economy Comfort og Economy. Når du booker en billet hos KLM, kan du vælge mellem Business Class eller Economy Class. Hvis du gerne vil rejse med mere benplads, kan du vælge et sæde i Economy Comfort på et senere tidspunkt. Her får du lidt ekstra benplads, men ellers samme service som i Economy Class. De samme typer sæder finder du også i den nye Boeing 787-10 Dreamliner. Der er 276 pladser i Economy Class, 38 pladser i Economy Comfort og 27 i World Business Class. Sammenlignet med den mindre variant, 787-9, kan 50 flere passagerer transporteres, nemlig 344.
Economy Comfort
Når du kommer ind i flyet, finder du Economy Class til højre for indgangen. I de første rækker er der 27 Economy Comfort-sæder af type Recaro 3710.
Denne stol har en pitch på 35″ svarende til 88,9 cm. Dette er mere end 2,5 cm mere end det samme sæde i f.eks. Boeing 777-300ER. Stolen har en hældning på 7″ (17,78 cm) og en sædebredde på 17″ (43,18 cm). Economy Comfort sæderne er placeret i en 3-3-3 konfiguration, hvor de første 2 rækker alle er Economy Comfort sæder, men rækker 14, 15 og 16 er kun de midterste 3 sæder Economy Comfort sæder.
Economy Class
Standard Economy Class-sæderne har en hældning på 5″ (12,7 cm), en pitch på 31″ (78,74 cm) og en siddebredde 17″ (43,18 cm). I alt er der 276 af disse Recaro 3710 sæder. Sæderne, ligesom Economy Comfort sæderne, er i en 3-3-3 opstilling.
De ydre sæder i rækker 14, 15 og 16 såvel som hele række 17 er såkaldte foretrukne sæder. Dette er sæder, der er foran i kabinen, men ellers de samme som Economy Class-sæderne. På række 30 har de ydre sæder mere plads foran, og kan bookes som ekstra option. Hvis du er Flying Blue Silver, Gold eller Platinum, kan du reserveres pladser med ekstra benplads, Economy Comfort sæder og foretrukne sæder med rabat eller gratis.
Både Economy og Economy Comfort sæder har en justerbar nakkestøtte. Du kan også justere siderne på nakkestøtten, så du kan lave en slags “skål” til hovedet. Dette kan give en mere behagelig pude, mens du sover. Alle sæder har også et bord, som kan udfoldes i to dele. Der er også en kopholder i bordet, så du slet ikke behøver at folde bordet ud.
Der er installeret et Inflight Entertainment System i sædet. Dette er en 10″ skærm med Panasonic eX3-system. I systemet er der et stik til tilslutning af hovedtelefoner. Du kan også oplade din mobile enhed via en USB-port. Der er et afsnit under IFE, der indeholder magasiner, såsom Holland Herald. Nederst på stolen er der en lomme, der inkluderer sikkerhedsinstruktionerne. Der er også rummelige bagagehylder over sæderne.
World Business Class
World Business Class, også kaldet WBC, er placeret forrest i flyet. Denne kabine består af 38 Venture sæder fra den japanske producent JAMCO. Sæderne er placeret i en 1-2-1 ”omvendt fiskeben” inddeling. De har dermed alle direkte adgang til gangen. Desværre er ikke alle sæder i brug i øjeblikket, fordi der ikke er nok personale i kabinen. Der skal først indgås aftaler om dette mellem kabinepersonale og flyselskabet.
Hvert sæde har optimalt privatliv på grund af skallen, der omgiver stolen. Det er næsten umuligt at have kontakt med sæder på den anden side af gangen uden at bevæge sig i en mindre behagelig position. Sæderne, der er placeret midt i kabinen, er den bedste mulighed, hvis du rejser sammen med din (rejse / forretning) partner. Alternativt er der en skodde, som kan lukke af mellem sæderne.
Venture-stolen har en pitch på 42″, hvilket svarer til 106,68 cm. Du kan lægge denne stol helt fladt og skabe en seng med en længde på 198 cm, og dermed egnet til selv de højeste rejsende. Stolens bredde er 21″, hvilket svarer til 53,34 cm. Stolen kan betjenes med et berøringspanel på siden af stolen. Der er forskellige muligheder, men hver gang skifter stolen position en smule. Berøringsskærmets kontrolpanel kan også bruges til læselampe og knappen “forstyr ikke”.
Sædet har et trepunktsbælte. Logikken bag dette er stadig lidt uklar for mig. Om ikke andet skal bæltet spændes alle tre punkter under opstigning og landing. Når du er i luften, kan den del, der går fra nakken til din talje, løsnes.
Stolen Venture World Business Class fra KLM har en klar Inflight Entertainment-skærm. Med en størrelse på 18” (45,72 cm) har du også en stor skærm for at se filmudvalget, se ruten eller for eksempel spille et spil. IFE kan betjenes på to måder, nemlig gennem selve skærmen, men det er nu engang mere behageligt, hvis du bare kan forblive i stolen og ikke behøver at læne dig frem hver gang. Derfor er der også en fjernbetjening ved siden af dig. Den består også af en skærm med forskellige knapper. Du kan endda se flyruten, mens du ser en film på den store skærm.
I skabet ved siden af er der også et 110V-stik til opladning af din bærbare computer, men der er også en USB-port. Der er også en USB-port under skærmen foran dig, så der er flere steder, hvor du kan oplade dit udstyr under flyvningen. Desværre kan skabet ikke lukkes, men du kan opbevare nogle ting under din flyvning. Der er også to tilslutningsmuligheder til hovedtelefoner. Den ene til KLM Noice Cancelling Headphones, den anden til egne medbragte hovedtelefoner.
Så er der en række andre funktioner med denne stol. Der er to opbevaringslommer, der bl.a. inkluderer Holland Herald Magazine. På siden af gangen er et armlæn, der kan justeres i højden. Derudover er der også et par steder, hvor stolen kan opbevare ting. Bordet er pænt skjult, og du kan udfolde det i to positioner, hvilket mere end fordobler overfladen.
Film
Vi filmet også under InsideLook i den Oranjebloesem, Boeing 787-10 Dreamliner fra KLM. Du kan se denne film nedenfor.
Fordele 787
Da flyet var så god som ny, lugter kabinen stadig helt ny. Denne nye KLM Boeing 787-10 med registreringsnummer PH-BKA har også en række fordele i forhold til ældre fly såsom 777-200 eller 300. Hele kabinen er udstyret med større vinduer, der kan “slumres” med en knap nedenunder. Så der er ikke længere skodder, der ikke kan lukkes ordentligt, og du kan stadig se ud på alle tidspunkter, selv når det delvist er slumret. Det er også mere praktisk for kabinebesætningen, da de kan mørklægge alle vinduer med et tryk på en knap og således skabe en nattilstand, for eksempel så folk kan sove og ankomme mere udhvilet til deres destination.
Desuden er hele kabinen udstyret med behagelige lyskilder. Denne LED-belysning giver en behagelig og afslappet atmosfære under rejsen. Farverne kan også justeres under flyvningen.
Derudover er nogle få fordele ved dette fly, at den bruger mindre brændstof og derfor mindre CO2-emissioner. Det er også mere støjsvagt, og der er et højere lufttryk i kabinen, hvilket gør rejsen mere behagelig. Alle nye Boeings 787-10-fly leveres også med WiFi ombord.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Marco fra vores søsterside Insideflyer.nl.
Billeder: MdTurck
Skriv et svar