Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Københavns Lufthavn blev i denne uge certificeret CO2-neutrale ved at klimakompensere. Meteorolog og klimarådgiver Jesper Theilgaard kalder det en god her og nu løsning med f.eks. klimaprojekter i udlandet, mens man arbejder på at finde fremtidens bæredygtige løsninger.
Københavns Lufthavn har nået en milepæl i klimastrategien med certificeringen som CO2-neutral lufthavn. Det sker på baggrund af et større klimaprojekt i Laos, der kompenserer for den CO2 selve lufthavnen udleder.
Det er Airport Carbon Accreditation (ACA), der står bag certificeringen. Ifølge meteorolog og klimarådgiver, Jesper Theilgaard er klimakompensation den bedste løsning for mange virksomheder her og nu:
Klimakompensationer er den bedste løsning lige nu og her sammen med et stærkt fokus på energieffektivitet. Verdenssamfundet har et akut ansvar for at nedbringe CO2-udledningen for klimaet kan ikke vente på, at vi har diskuteret færdig eller opfundet nye teknologiske løsninger. Klimaet har brug for handling nu og så er det ligegyldigt, om det er CO2 i Danmark eller i resten af verden.
Det er netop en af grundene til at Københavns Lufthavn valgte at investere i et klimaprojekt i Laos, hvor man sikrer en produktion og distribution af energieffektive komfurer. Men man ledte også efter et projekt, som kunne noget mere end blot klimakompensere. Laos-projektet har både en klimamæssig, sundhedsmæssig og lokalsamfundsmæssig gevinst. lufthavnens adm. Direktør, Thomas Woldbye fortæller:
Vi har været på udkig efter en samarbejdspartner og et projekt, der lever op til vores krav om kvalitet, troværdighed, effekt på lokalmiljøet og varige klimaforbedringer. Efter en grundig vejledning og dialog med dygtige konsulenter fra NIRAS, valgte vi projektet i Laos.
Vi tror på, at netop den internationale NGO Nexus for Development og de lokale organisationer ARMI og SNV Laos lever op til vores høje krav til kvalitet og gennemsigtighed. Og det glæder os, at projektet så samtidig giver muligheden for at skabe reelle forbedringer i hverdagen for befolkningen i Laos – specielt i de nordlige områder i Laos, som endnu ikke har adgang til de energieffektive komfurer.
Klimakompensationen må ikke stå alene
Selvom meteorolog og klimarådgiver, Jesper Theilgaard mener, at klimakompensationer er den bedste akutte løsning, påpeger han samtidig, at det er vigtigt, at virksomhederne ikke stopper der. Jesper Theilgaard spår:
Klimakompensationer må naturligvis ikke stå alene, og det er vigtigt, det er den rigtige form for kompensation. Skovrejsning og effektiviseringer er gode metoder, mens CO2-kvoter hører til blandt de dårligste. Det er vigtigt, at ikke bare erhvervslivet, men alle verdensborgere, ser på, hvordan vi kan hjælpe klimaet i fremtiden. For hvis ikke vi går i gang med at finde ud af, hvordan vi skal gøre ting i fremtiden, når det kommer til klimaudfordringerne, så ser fremtiden ikke ret lys ud.
Og den udmelding stemmer godt overens med Københavns Lufthavns klimastrategi, som netop har fokus på at finde fremtidens løsninger. Thomas Woldbye fortæller:
Jeg er helt enig med Jesper Theilgaard. Projektet i Laos står ikke alene. Derfor fortsætter lufthavnen samtidig det målrettede arbejde med at implementere nye tiltag, der varigt skal reducere CO2-udledningen fra hele lufthavnen herunder bygninger, driften samt trafikken på jorden og i luften. Der er specielt fokus på at øge andelen af vedvarende energi og på etablerede partnerskaber, så lufthavnen kan udbygge på en miljø- og klimavenlig måde.
Samtidig arbejder vi både på at udvikle nye bæredygtige brændstoffer og finde nye måder at begrænse emissioner med eksisterende og ny teknologi på. Det gør vi frem mod målsætningen om en emissionsfri lufthavns drift og landtransport i 2030 og visionen om en lufthavn helt uden CO2-udledning i 2050.
Hovedbillede: CPH
Skriv et svar