Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
For andet år i træk har KLM gennemført en omfattende undersøgelse af hvordan skandinaver ser på den CO2-udledning og miljøpåvirkning som flyvninger forårsager. En undersøgelse, som blotlægger store holdningsforskelle mellem de skandinaviske folkeslag.
Undersøgelsen viser, at størstedelen af svenskerne (61%) er parate til at betale for en dyrere flybillet hos et flyselskab, hvis det flyselskab kan tilbyde en bedre miljøprofil end andre flyselskaber (flyselskab med lavere CO2-udledning pr. passager). På samme spørgsmål svarer 51% af danskerne og 46% af nordmændene, at de er parate til at betale for en dyrere flybillet. Endvidere klimakompenserer de svenske rejsende mest (15%) sammenlignet med 11% af danskerne og blot 7% af nordmændene.
Paul Terstegge, nordisk chef for Air France og KLM siger at:
Flypassagerer stiller større krav til flyselskabernes ”klimaprofil” og deres måde at indtænke bestræbelserne i deres drift på end tidligere. Det gælder alt fra økologisk mad på flyet til klimasmart servicehåndtering før og efter flyrejsen. Alle aspekter af rejsen bør undergå en ”grøn omstilling” og det arbejder KLM aktivt med.
Det fremgår også af undersøgelsen, at nordmændene flyver mest, men det er danskerne, der er mindst tilbøjelige til at ændre deres flyvaner til trods for at de udmærket kender til klimaforandringer og miljøpåvirkningen fra CO2-udledning. Hele 72% af danskerne svarer, at de fremover vil rejse lige så ofte som de plejer, det gælder 70% af nordmændene. Igen er svenskerne mere klimabevidste – lidt flere end 60% af svenskerne svarer, at deres rejsevaner vil være uændrede fremover.
Svenskerne får også dårligere samvittighed end danskerne og nordmændene når de booker flybillet. 40% svarer, at de nogle gange får dårlig samvittighed over den klimapåvirkning, flyrejser har. I Danmark har næsten hver tredje flypassager (32%) dårlig samvittighed og i Norge er det blot 29%.
I en lang årrække har KLM satset på at stimulere efterspørgslen og udviklingen af biobrændstof til fly. KLM var det første flyselskab som begyndte at bruge biobrændstof på kommercielle flyvninger (Los Angelses – Amsterdam) og sidste år blev Nordic Biofuel Programme lanceret med fokus på de nordiske markeder.
Paul Terstegge slutter af med:
KLM er kommet langt i deres bæredygtighedsarbejde og vi er stolte af det vi tilbyder vores passagerer. Biobrændstof, klimakompensation og bæredygtige måltider er for os helt naturligt og noget vi lægger vægt på at gøre vore kunder opmærksomme på. Men der er altid plads til forbedring. Den dårlige samvittighed passagererne har i forbindelse med booking af flybilletter tolker vi som et signal om at flyselskaberne kan blive endnu bedre til at formidle deres ansvarlighed og tiltag på området.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført i slutningen af november 2017 i samarbejde med Ipsos og på KLMs foranledning. Undersøgelsen blev gennemført ved hjælp af et webpanel bestående af et repræsentativt udsnit af personer i Sverige (1001 personer), Norge (1001 personer) og Danmark (1001 personer). De respondenter som har deltaget i undersøgelsen er mellem 18 – 65 år gamle.
Nedenfor er et udvalg af de spørgsmål, som respondenterne fik stillet og som ligger til grund for denne pressemeddelelse. Hvis du som journalist vil have adgang til hele undersøgelsen, skal du kontakte Carina Bergqvist.
Får du dårlig samvittighed over flyvningers miljøpåvirkning når du booker en flyrejse?
- Danmark: 32% (Ja, ofte og Ja, nogle gange)
- Norge: 29% (Ja, ofte og Ja, nogle gange)
- Sverige: 40% (Ja, ofte og Ja, nogle gange)
Har du nogensinde i løbet af det seneste år klimakompenseret eller klimareduceret for en flyrejse, du har været på, det vil sige betalt extra for at kompensere for det kuldioxidudslip, som din rejse har forårsaget?
- Danmark: 11% (svarer JA)
- Norge: 7% (svarer JA)
- Sverige: 15% (svarer JA)
I hvilken udstrækning påvirker flyvningers CO2-udledning din overvejelser om hvor meget du vil flyve fremover?
- Danmark: 72% (vil ikke rejse ligeså meget med fly fremover)
- Norge: 70% (vil ikke rejse ligeså meget med fly fremover)
- Sverige: 62% (vil ikke rejse ligeså meget med fly fremover)
Vil du foretrække at flyve med et flyselskab, som har en bedre miljøprofil, det vil sige en lavere CO2-udledning per passager, selvom prisen for billetten er højere?
- Danmark: 51% (Ja, altid og Ja, ofte)
- Norge: 46% (Ja, altid og Ja, ofte)
- Sverige: 61% (Ja, altid og Ja, ofte)
Hvor mange gange har du rejst med fly i det seneste år?
- Danmark: 68% (1 til mere end 20 gange)
- Norge: 81% (1 til mere end 20 gange)
- Sverige: 69% (1 til mere end 20 gange)
Hvordan ser KLM’s bæredygtighedsstrategi ud?
KLM har haft en klimahandlingsplan siden 2008 med det formål, at begrænse virksomhedens miljøpåvirkning. Målet er at mindske kuldioxidudledningen per passager med 20% frem til 2020. KLM arbejder derfor med at udvide markedet for biobrændstof gennem KLM Corporate BioFuel Programme og Nordic BioFuel Programme – initiativer hvis formål er at udjævne prisforskellen mellem biobrændstof og fossile brændsler. KLM har ligget helt i top i Dow Jones´ bæredygtighedsindex indenfor luftfart i mange år.
Hvilke klimainitiativer gennemfører KLM?
KLM samarbejder med Verdensnaturfonden (WWF) indenfor udvikling og brug af bæredygtige biobrændsler. KLM tilbyder endda sine kunder klimavenlige måltider med UTZ- og MSC-mærkede råvarer og kildesorterer madaffaldet. KLM har også mindsket klimapåvirkningen ved at erstatte flymagasiner med en app.
Hvilke biobrændstoffer anvender KLM?
KLM anvender kun biobrændstof som er udvundet af råvarer, der ikke har negativ påvirkning af biodiversiteten og adgangen til mad. For eksempel anvender man råmateriale såsom brugt madolie og camelina, en plante der vokser i Spanien i næsten helt ufrugtbar jord og som ikke har negativ indflydelse på faunaen. Camelina kan mindske kuldioxidudledningen med op mod 50%, mens anvendelse af madolie mindsker udledningen med op mod 80%.
Bruger KLM biobrændstof på alle flyruter?
Nej, for tiden flyver KLM ikke med biobrændstof i tankene på alle sine flyvninger, men KLM udfører som det eneste europæiske flyselskab interkontinentale flyvninger med biobrændstof (Los Angeles – Amsterdam). I 2009 begyndte KLM at flyve med biobrændstof på udvalgte flyruter og flyselskabet har indtil videre gennemført mere end 1000 flyvninger på biobrændstof fra destinationer som Paris, Los Angeles, Rio de Janeiro og Oslo.
KLM Royal Dutch Airlines blev grundlagt i 1919 og har været en del af koncernen Air France-KLM siden fusionen i 2004. De to flyselskaber har beholdt deres oprindelige identitet og fokuserer på tre kerneområder: passagertransport, fragt og vedligeholdelse. Vi tilbyder vore kunder et netværk med 320 destinationer i 118 lande. Siden sammenlægningen er indtægterne næsten fordoblet og antallet af destinationer er øget. I 2017 fløj 98,7 millioner passagerer med KLM.
CSR er en afgørende del af KLM´s forretningsstrategi. KLM var det første flyselskab, som fløj med biofuel på kommercielle flyvninger og vi har som mål at mindske CO2-udledningen per passager med 20% frem til 2020, sammenlignet med niveauet for 2011. Air France og KLM er 12 år i træk blevet kåret til verdens mest bæredygtige selskab af Dow Jones Sustainability Index, som er det ledende index i målingen og bedømmelsen af bæredygtige virksomheder.
Skriv et svar