KLM’s første Embraer E195-E2 kom til Danmark i går

KLM E915-E2 (PH-NXA)

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Nye flytyper er ikke det som sker ofte, men i går kom der en ny flytype til Danmark. Nærmere betegnet Billund Lufthavn, som fik besøg af KLM’s første Embraer E195-E2 (PH-NXA).

InsideFlyer havde vores gode venner fra BongoPlanes ude at tage de første billeder og første video af flyet. Disse vil du kunne se i denne artikel.

Lad os starte med at se en video af flyet, da det i går landede i Billund Lufthavn:

Flyet er en del af KLM’s Cityhopper flåde.

Fakta og KLM’s overtagelse af flyet

Lad os også kigge lidt på flyets fakta, indretning og hvorfor det er en model der passer rigtigt godt til det europæiske short-haul marked.

KLM E915-E2 (PH-NXA)
KLM E915-E2 (PH-NXA). Foto: BongoPlanes

Embraer E195-E2 er den 3. version af E915 modellen og den største Embraer i KLM’s flåde. Der kan være op til 132 passagerer og det er et moderne fly, hvor alle foreksempel har et USB stik og der er ekstra plads til håndbagagen. Flyet har en rækkevidde på 4.815 kilometer og kan dermed bruges til mange ruter, hvor passagergrundlaget ikke er til større fly.

Flyet er også i toppen i sin klasse, når det kommer til brændstofeffektivitet og CO2 udledning, hvilket er vigtigt for flyselskaberne for at kunne nå deres forskellige miljømål. Noget KLM historisk har været meget fokuseret på.

Embraer E195-E2 er central i vores mål for at reducere vores CO2 udledning med mindst 50% per passager/km inden 2030. Lige nu er denne flymodel det eneste som er økonomisk attraktivt og passer perfekt ind i vores initiativer inden for miljøet.

Warner Rootliep, Managing Director for KLM Cityhopper.
KLM Embraer E195-E2 kabinelayout. Kilde: KLM

Du sidder komfortabelt 2 og 2 og KLM har indrettet flyet med 3 klasser:

  • Europe Business Class med 20 sæder
  • Economy Comfort med 8 sæder
  • Economy med 104 sæder

KLM har bestilt 25 fly af denne type, med option på yderlige 10 fly. Så det er en flytype vi ret sikkert vil se næsten daglig i de danske lufthavne når KLM har fået alle flyene leveret.

Eneste ulempe og noget vi undre os over er at KLM ikke har valgt at få implementeret WiFi mulighed i flyet. Det er ellers noget som mange flyselskaber efterhånden har på flertallet af deres fly. SAS har for eksempel det på alle deres nye Airbus A320 fly, som er så hurtigt at du kan streame TV via dette.

Kabinen i KLM’s nye E195-E2. Foto: Embraer

Flytypen vil uden tvivl være ganske populær blandt flyselskaber i de næste år. Dels på grund af et corona år, som vil betyde at flere ruter vil have lavere belægning og først nå 2019 tallene i 2023-2024. Dernæst fordi at flytypen kan bruges til at flyve hyppigere eller til mindre lufthavnen i Europa.

Her er videoen som blev lavet, da KLM overtog flyet fra Embraer:

Læs pressemeddelsen fra Embraer her.

Se flere billeder her:

Alle billeder og video er taget af BongoPlanes med mindre andet er noteret.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *