København til Warszawa i SAS Plus og retur i SAS Go dagen efter

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det var en onsdag aften jeg skulle med SAS og en tur i SAS Plus til Warszawa ud af København. Det var lang tid siden at jeg havde fløjet med en Bombardier CRJ900 (dem med motoren helt bagerst ved haleroret) og det er mit favoritflytype siden at de gamle MD80’ere blev sendt på pension. Så jeg glædede mig til denne korte lille tur.

Jeg tog direkte fra kontoret ud til lufthavnen for at vente med et par kollegaer i SAS Loungen. Fik lidt at spise og fik også talt lidt arbejde i en lounge, der bestemt bar præg af at sommerferien var i fuld gang. Der var mange pladser fri denne aften.

SAS Fast Track i København har nu fået self service automat.
SAS Fast Track i København har nu fået self service automat.

En rask tur til gate B6 og kom lige i tide til boarding startede. Ville lige høre gate agenten om sædet ved siden af mig var taget af en anden passager, da det så optaget ud ved check ind. Det vidste sig at SAS medarbejderen i gaten proaktivt havde flyttet denne passager til et andet sæde og dermed havde givet os begge et frit sæde. Så hatten af for det faktum, at tid blev brugt på at sikre en fri plads til et Diamant medlem lykkes. På hjemturen, som var i SAS Go, blev en rigtigt ”soft block” af sædet ved siden af mig også opretholdt, da det var blokeret fra andre (mine to kollegaer som jeg rejste med), men ikke for mig. Så det er virkeligt positivt – tak for dette SAS.

This slideshow requires JavaScript.

Ved ”boarding complete” blev vi hurtigt sendt ud på startbanen og vi kom i luften til tiden. Serveringen startede hurtigt og jeg er faktisk godt glad for kvaliteten af de aftenmåltider som SAS servere. Der er god smag og måltidets størrelse er ganske fornuftigt. Er du mere sulten, så er det blot at bede noget fra det almindelige menukort, dog er kvaliteten der ikke i samme kaliber efter min personlige mening.

This slideshow requires JavaScript.

Personalet i kabinen på denne tur var smilende, glade og hjælpsomme. De tilbød for eksempel at vise de 3 forskellige slags Mikkeller øl, som SAS har fået brygget specielt til dem. Jeg valgte en Mikkeller Witt som jeg er blevet ret vild med. At jeg ikke kan få den i butikkerne, gør blot at jeg ofte vælger den når jeg flyver med SAS, så der er blevet skabt noget specielt at gå efter på en SAS flyvning.

Vi ankom til tiden og der viser det eneste problem en Bombardier CRJ900 har. Det er stort set altid at man skal med bus til/fra gaten. Det gør at det bare tager længere tid at komme ud af lufthavnen, da bussen skal fyldes godt op inden der kør ind til terminalbygningen. Jeg vil dog alt i alt sige, at får jeg et sæde på række 16 eller 17, som er nødudgange (jeg havde booket 17A på hjemturen), så bliver det næsten ikke bedre. Dette er komfortmæssigt bedre end at sidde på række 1 trods serveringen i SAS Plus.

På række 1 er der god plads til benene.
På række 1 er der god plads til benene.

Hjemturen foregik i SAS Go dagen efter. Det er en afgang klokken 21:40 med planmæssig ankomst i København klokken 23:00. I Warszawa var lufthavnen også præget af sommerferien og var næsten helt tom. Det ville have taget mig længere tid at gå igennem Fast Track end den almindelige sikkerhedskontrol – kun på grund af den længere gåafstand.

This slideshow requires JavaScript.

Vi besøgte også loungen, og den var helt tom, da vi trådte ind. Da vi var i SAS Go på vejen hjem ville vi gerne have lidt at spise. Denne lounge er en af de bedre af slagsen. Den var godt indrettet og med et stort buffetområde. Jeg kommer med en nærmere ind på en test beskrivelse af denne lounge i en anden artikel.

Boarding startede 21:10 og da flyet kun var halvfyldt kom vi også i luften godt 10 minutter før planlagt afgangstid. Igen hurtigt i luften og i op i march højden det gik. Kaptajnen sagde at turen hjem til København ville tage 1 time og 10 minutter, så der var lige tid til lidt at drikke og lidt arbejde på PC’en.

På samme vis som på udturen var personalet helt i hopla trods den sene ankomst til København. Det var igen en fornøjelse. Det var en af de gange, hvor det ikke kunne blive bedre og der er SAS, efter min mening, i toppen af skalaen og mit klare favoritselskab.

Tak til SAS for en rigtig god sidste rundtur før sommerferien – vi ses snart igen til en tur til Houston i jeres All Business Class ud af Stavanger 🙂

Hovedbilledet er fra Airline-Pictures.net og taget af peerkj

 



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Udgivelsesdato

16/07/2015

Pros

- Fuld service på en kort flyvning i SAS Plus
- Personalet var på begge flyvninger i hopla og viste sig fra deres bedste side
- Et nyere Bombardier CRJ900 fly er en fornøjelse af flyve med på disse korte ruter i både SAS Plus og SAS Go

Cons

- Ingen sodavand når du rejser i SAS Go, med mindre du har EuroBonus Diamant status
- Billetpriserne er forsat i den høje ende, når der sammenlignes med konkurrenterne. Denne rute havde dog bedste afgang fra København

Sæde

Mad & Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Det er på denne tur SAS viser sig fra deres bedste side. Når personalet, som på denne tur gør lige lidt ekstra hele tiden, så er SAS et klart favoritvalg og en fornøjelse at flyve med.
I SAS Go skal du forsøge at få et sæde på række 16 eller 17, som er nødudgange og giver rigeligt med benplads.

3.6

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *