Københavns Lufthavn er Europas mest effektive!

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Verdens førende forskere har i samarbejde med ATRS, lavet en analyse af Europas mest effektive lufthavne, og Københavns Lufthavn (CPH) løb med prisen som den allermest effektive af dem alle.

De største fustrationer i forbindelse med en rejse, er ofte i forbindelse med ventetid. Uendelige køer, langsomt personale og lang venten på bagage – vi kender det alle! Disse parametre kan ødelægge humøret hos de fleste, selv i forbindelse med en ellers komfortabel rejse. Dog har vi på hjemmebane den lufthavn i Europa som er bedst til af afværge disse irritationsmomenter, og det gør de endda med færre arbejdere, end tilsvarende lufthavne.

Hemmeligheden for den ekseptionelle effektivitet, ligger ifølge Københavns Lufthavn selv i den gennemgående automatisering, som lufthavnen har brugt milliarder af kroner på at indføre igennem de seneste par år.

“For mange danskere starter flyrejsen allerede dagen før flyet letter, når man checker in på mobiltelefonen og dermed undgår at skulle stå i kø ved check-in-skranken i lufthavnen. Og er der bagage med kan man selv scanne det og lægge det på bagagebåndet. Danskerne er nogle af de mest selvbetjenende flyrejsende i verden, og det skyldes især, at Københavns Lufthavn har været en af de lufthavne, der mest effektivt har taget nye teknologier i brug.”

Rejsende i Københavns Lufthavn har en overvejende selvbetjent oplevelse hele vejen igennem. Dette medvirker til kortere køer, og mere tilfredse kunder. Lufthavnen er god til at lade den rejsende gøre arbejdet selv. Hele vejen fra check-in, og frem til sikkerhedskontrollen, kan den rejsende selv klare udstedelse af boarding kort, check-in af baggage og scanning af boarding kort ved sikkerhedskontrollen. Denne process kunne førhen være meget tidskrævende, men er idag blot et pitstop på vej til gaten.

Desforuden lader Lufthavnen også de rejsende klare paskontrollen selv i de nyopstillede automater, og passagerer scanner også selv deres boarding kort i gaten.

”Vi investerer i disse år massivt i at udbygge og forbedre lufthavnen, og alene i år bruger vi over en milliard kroner på at bygge ud. I disse byggeprojekter benytter vi avancerede modeller og de store mængder data, som vi har eksempelvis fra cirka 100.000 årlige passager-interviews og fra fælles analyser med fly- og ground-handling selskaber. Det kan være analyser, der viser hvordan vi kan gøre det nemmere at bruge selvbetjening, analyser af hvordan ground-handling selskaberne kan udnytte data bedre til at planlægge for deres bagageteams og nedbringe ventetid i bageudleveringen – eller analyser af, hvordan flyselskaberne hurtigere kan gennemføre boarding og deboarding af fly”, forklarer Kristian Durhuus.

Udover gladere passagerer, er flyselskaber også meget tilfredse med Københavns Lufthavn som giver selskaberne millionbesparelser i form bemanding af personale, på de nu automatiserede checkpoints. Også handlingselskaberne nyder godt af Lufthavnens evner til at analysere passagerstrømmende. Analyserne fører nemlig til mere effektiv bemanding af positionerne på platformen omkring flyene.

Kristian Dyrhuus fra Københavns Lufthavn påpeger også at den gode statistikker, er en god forudsætning for at tiltrække nye ruter, til fordel for de danske rejsende:

”Flyselskaberne ved, at Skandinavien i udgangspunktet er et høj-omkostningsområde. Effektiv drift er helt klart en af forudsætningerne for, at vi fremover kan tiltrække nye ruter og flyselskaber i konkurrence med andre europæiske lufthavne. Derfor har det stor betydning, at vi bliver udpeget som Europas mest effektive lufthavn,”

Hos InsideFlyer i Danmark er vi stolte af at have Europas mest effektive lufthavn i vores baghave, og ønsker Københavns Lufthavn god vind med videre tiltag, for at give os rejsende en bedre og mere effektiv tur igennem lufthavnen.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Finn Nielsen-Friis siger

    Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan CPH kan score den titel samlet set. Det er suverænt langsomste lufthavn til bagagehåndtering, af de lufthavne som jeg ankommer til.
    Nu ved jeg ikke, hvordan performance måles på det punkt. Men jeg mistænker håndteringen for at smide første læs kufferter på båndet – så er det da på plads. Derefter kan der gå en rum tid, før de næste kommer – i mellemtiden er personalet måske sat på andre opgaver (første læs fra et andet fly)…
    PS: Og så virker prioriteret bagage aldrig i CPH (det kommer bare op blandt alt andet) – men jeg kan ikke gennemskue, om det er afgangslufthavnen, der kikser her. Men det virker nu de fleste andre steder – uanset selskab.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *