Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Københavns Lufthavn lukker en hovedbane frem til september. Den skal renoveres med nyt asfalt, og skal blandt andet også gøres klar til den første Airbus A380, som Emirates lander med i december måned.
Københavns Lufthavn er nået dertil, hvor den ene af de to hovedbaner (den østlige bane 04R/22L) har brug for en ekstra gennemgribende renovering og udvidelse.
Lidt fakta om de to hovedbaner:
- CPH har to parallelle baner langs Øresund. Det er vores hovedbaner. Og en lidt mindre tværbane, der bruges ganske sjældent.
- Lukningen af den østligste hovedbane langs Øresund betyder, at flytrafikken hovedsageligt bliver afviklet på den vestlige bane 04L/22R.
- Men i perioder vil det være nødvendigt at afvikle en del af flytrafikken på tværbanen (bane 12/30).
- Når vi bruger tværbanen bliver indflyvningen til lufthavnen enten hen over Københavnsområdet eller Malmø.
Det betyder at en del af den normale trafik vi ser er ændret. Så skal man ud på flyvergrillen, så kan der være mindre at se på, da flyene enten kommer ind over København eller parallelt med Øresundssbroen.
Det betyder også at der er mere støj ind over København – og især ved områderne tæt på lufthavnen. Så dette er grunden til at I ser flere fly ind over byen end normalt.
Det kan så også give et fint udkig over byen, hvis man ankommer til Københavns Lufthavn. Især om det er ind over byen og man sidder i flyets højre side. Der vil man kunne se store dele af byen og kort før landingen er det Ørestad med hotellet Bella Sky der bliver et kig til.
Følg selv med på entens lufthavnens eget overvågningskort (WebTrak) eller via siden Flightradar24. Flightradar24 virker også i stort set alle andre større lufthavne.
Banerenovering og –udvidelsen omfatter cirka:
- 30.000 tons ny asfalt på 250.000 m2
- 650 bane-og rullevejslys med 20 km kabelarbejde
- 5,5 km afvandingsledninger
- 100.000 m3 jord skal håndteres
- 150.000 m2 nyt græs, svarende til 21 fodboldbaner
- 10.000 m3 grus skal indbygges (som stabil grund for asfalten)
Arh mon ikke det er parallelt med Øresundsbroen trods alt? 🙂
Det er nok meget rigtigt – trods alt – og ikke så lang en indflyvning 🙂