Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Korean Air har netop offentliggjort den største flyordre i selskabets historie. Aftalen, der løber op i 50 milliarder dollars, omfatter hele 103 Boeing-fly samt motorer og langtidsserviceaftaler med GE Aerospace.
Ordren blev annonceret i forbindelse med Sydkoreas præsident Lee Jae Myungs besøg i Washington, hvilket understreger, at handlen ikke alene er en kommerciel investering, men også en del af en bredere industri- og handelspolitisk strategi mellem Sydkorea og USA.
Flådefornyelse og integration af Asiana
Ordren dækker blandt andet 52 Boeing 737 MAX 10 samt en kombination af de bredere Boeing 777-9 og Boeing 787-modeller.
Ifølge Korean Air vil omtrent 80% af flyene erstatte eksisterende materiel. Dermed får selskabet en mere moderne og brændstofeffektiv flåde, som samtidig skal lette integrationen af Asiana Airlines, der blev opkøbt i 2024.
Boeing fremhæver, at handlen vil gøre Korean Air i stand til at udvikle sig til en større, samlet aktør med en af verdens mest effektive langdistanceflåder.
Samarbejde med amerikansk industri
Parallelt med flyordren har Korean Air indgået en aftale med GE Aerospace til en værdi af 13,7 milliarder dollars. Denne aftale sikrer levering og vedligeholdelse af motorer og understreger selskabets fokus på driftssikkerhed og service.
Den sydkoreanske industriminister har oplyst, at selve flyordren udgør en værdi på 36,2 milliarder dollars, hvortil kommer GE-kontrakten.
Samlet set er der tale om en af de mest markante investeringer i luftfartssektoren i nyere tid – og en stærk tilkendegivelse af Sydkoreas bånd til amerikansk luftfartsindustri.
Vækst på det amerikanske kontinent
Med den nye flåde ser Korean Air mod en markant ekspansion på tværs af USA, Latinamerika og Sydamerika. Selskabet, der er en af grundlæggerne af SkyTeam-alliancen, har allerede en stærk tilstedeværelse i Nordamerika. Med tilførslen af nye langdistancefly får rejsende mulighed for flere destinationer og forbedrede forbindelser til det sydamerikanske marked, som i stigende grad bliver et konkurrencefelt for de store globale netværksselskaber.
Korean Air i et globalt perspektiv
Korean Airs satsning kommer i en periode, hvor flere store netværksselskaber markerer sig med rekordordrer. Turkish Airlines offentliggjorde tidligere i år et køb af 220 Airbus-fly for at understøtte sit vækstprogram frem mod 2033, mens Emirates og Qatar Airways fortsat investerer massivt i nye langdistancefly til at fastholde deres rolle som globale hub-carriers.
Set i det lys positionerer Korean Air sig tydeligt som en af de asiatiske giganter, der vil udfordre de mellemøstlige og europæiske aktører i kampen om trafikstrømmene mellem Asien, Amerika og Europa. For rejsende betyder det større konkurrence, flere valgmuligheder og højere standarder – ikke mindst på de lange oversøiske ruter.
Foto: Korean Airlines B777-3B5(ER) (HL-7204) i London Heathrow Airport (LHR) (BongoPlanes)






Skriv et svar