Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Grundet den nuværende storm har flyene svært ved at lande i Københavns Lufthavn tidligt mandag morgen.
Lige nu – her før klokken 07:00 har 3 af SAS største fly fra USA forsøgt at lande uden held.
Følg selv med på FlightRadar24 her: https://fr24.com/SAS910/2a84a611
Også flere andre fly er lige nu i venteposition over lufthavnen. Alternativt er at de flyver til blandt andet Oslo.
Vi følger situationen her til morgen. Men følg som sagt selv ned på FlightRadar24.
Opdatering 07:10
Det er lige sådan at SAS flyene fra San Francisco og New York er omdirigeret til Oslo.
Opdatering 07:20
Men andre fly kan nu lande i lufthavnen. For eksempel SAS fra Chicago.
Det ser ud til at der er mildnede vejrforhold lige nu.
Det som kan undre er hvorfor tværbanen ikke blev brugt (måske lukket grundet vedligehold?) og hvorfor de to første SAS fly ikke kunne vente længere før de fløj til Oslo.
Opdatering 07:30
Alle fly lander igen i København.
SAS flyene fra San Francisco og New York lander snart i Oslo.
Jeg var ombor på SK932 fra LAX. SK910 (EWR) og SK936 (SFO) var lige efter os. Vores føreste landings forsøg skete fra Nordvest hvor vi ramte den værste turbulens jeg nogensinde har oplevet, da vi svinger rundt og begynder at ligne op med landings banen. Jeg har prøvet at lande i en snestorm, hvor jeg kunne se ned af landings banen under indflyvningen og det efterfølgende tog mig 2 timer at køre de 30 km. fra lufthavnen og til mit hjem. Dette var langt være. Vi blev kastet rundt som en fjerbold. Det ene øjeblik kunne jeg se himlen og kort efter vandet. Flere slukke for kameraet da det simpeltehen var for uhyggeligt at se indflyvningen live. Jeg tror vi var de første til at lave en go around for både SK910 og SK936 lavede en anden go around manøver som bragted dem foran os til at forsøge at lande fra sydøst. Såvidt jeg ved var vi første fly som lykkes at lande efter at indflyvningen var ændret til sydøst, for både SK910 og SK936 endte med at gå til Oslo, mens det lykkes os at lande 4 min. efter at SK936 havde lavet sin anden go around. Vores anden landings forsøg var ikke være end mange andre landinger jeg har haft. Det var milevidt fra første landings forsøg. Faktisk mærkede vi stortset ikke turbulensen.
Jeg tror ikke at tværbanen vil have hjulpet, for problemet var kaste vindene. Jeg har før landet i stormvejr, men aldrig oplevet at blive kastet så meget rundt som vi gjorde i første landings forsøg i mandags.
Noget helt andet. Jeg har set at SAS er begyndt at sende USA fly afsted i grupper og ligne dem op så de ankommer i grupper. Med grupper mener jeg ikke de 10-20 min. afstand som de hidtil har brugt men få min. afstand. Den sidste time inde CPH lå SK932, SK910 og SK936 med 2 min. afstand. I USA så jeg SK954 og SK958 tage afsted lige efter hinanden og holde den afstand til omkring island. Jeg kan ikke huske præcis hvilken dag det var, men det var en af de første dage i 2022. Jeg gad nok vide om det er en del af de forsøg SAS deltager i hvor man lader fly følge hinanden ligeså tæt som fugle.
Hej Frank,
Tak for din kommentar og med dine oplevelser fra turen. Det var meget godt at få det direkte for en passager i flyet. Vi kunne “kun” se på udefra og korrekt – vejret var ikke ret optimalt den mandag morgen.
Interessant om SAS begynder at kigge på det med at optimere flkyvningerne hen over Atlanten ved at flyve tættere. Det må vi prøve at se lidt mere på om det mønster fortsætter.
Godt at I kom godt ned igen og det viser jo også lidt om hvor dygtige de folk der er i cockpittet og kabinen reelt er – hatten af for dem!
Mvh
InsideFlyer