Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Marriott har meddelt, at data fra 5,2 millioner kunder er blevet frit tilgængelige, efter hotelkæden er blevet hacket.
Loyalitetsprogrammet Marriott Bonvoy har godt 120 millioner medlemmer. 5,2 millioner af disse er berørt af det seneste hacker angreb på hotelkæden.
Marriot mener, at hackerne har fået adgang til:
- Kontakt information (eksempelvis: Navn, postadresse, e-mail-adresse og telefonnummer)
- Medlems oplysninger i loyalitetsprogrammet Marriott Bonvoy (f.eks. kontonummer og status på kontoen. Marriott tror ikke, at hackerne har fået fat i password)
- Personlige detaljer (f.eks. firma, køn og fødselsdag)
- Medlemmets brug af andre loyalitetsprogrammer, der er knyttet til Marriott Bonvoy (f.eks. hvilke programmer og medlemsnummer i disse)
- Medlemmets præferencer (f.eks. sprog og hvilken type værelse, man foretrækker)
Selvom efterforskningen stadig er i gang, har hotelkæden i øjeblikket ingen grund til at tro, at de hackede oplysninger inkluderede adgangskoder, passwords og PIN-koder. Ligeledes tror man heller ikke, at hackerne har fået fat i oplysninger om betalingskort, pas-, eller kørekortnummer. Du kan læse den detaljerede meddelelse her.
Hvad skal du gøre?
Der er sendt e-mail ud til alle, der menes at være berørt af hacker angrebet. Selvom du ikke har fået besked fra Marriott, kan du på denne hjemmeside tjekke, om dine oplysninger er lækket. Desuden bør du altid være opmærksom på, om nogen forsøger at narre oplysninger fra dig for at få adgang til dine konti eller for at stjæle dine point. Derudover kan du tage disse forholdsregler:
- Hvis du endnu ikke har aktiveret din online adgang til din Marriott Bonvoy-konto, skal du gøre det nu. Dermed får du også beskyttet dine oplysninger med din selvvalgte adgangskode.
- Du skal bruge en adgangskode, der ikke er let at gætte. Koden må heller ikke bruges andre steder.
- Du skal holde øje med din konto hos Marriott Bonvoy for at se, om der er aktiviteter, du ikke står bag. I givet fald, skal du underrette medlemsservice.
- Du bør ændre din adgangskode til din konto i loyalitetsprogrammet.
- Hvis du bliver ringet op af nogen, der påstår de kommer fra Marriott eller får en e-mail fra hotelkæden, må du ikke videregive nogen som helst information. Specielt ikke oplysninger om dine kreditkort eller password til forskellige konti.
- Du skal være opmærksom på, om du modtager mulige “phishing” -e-mails, der ser ud til at være sendt fra Marriott.
Skriv et svar