Mere om den nye rute til Tashkent rute med Centrum Air

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Med lanceringen af en direkte rute fra København til Tashkent den 2. oktober 2025 markerer det usbekiske flyselskab Centrum Air sit første store indtog på det nordiske marked. Ruten er ikke kun et nyt punkt-til-punkt-produkt – den er samtidig tænkt som en strategisk hubforbindelse, der skal gøre Tashkent til et alternativt knudepunkt mellem Europa og Asien.

Centrum Air er et relativt ungt flyselskab, men med tydelige ambitioner om at positionere sig i segmentet for hurtige og prisattraktive forbindelser til Asien. For det skandinaviske marked betyder satsningen en ny konkurrent til de etablerede transitlufthavne i Istanbul, Doha, Dubai og Frankfurt, men også direkte konkurrence med Thai og SAS.

Kernen i strategien er rejsetid: Selskabet fremhæver, at kombinationen af ruten København–Tashkent med hurtige videreforbindelser til destinationer som Bangkok, Phuket, Phu Quoc og Guangzhou giver de korteste samlede rejsetider fra Danmark.



Rutefakta:

  • Direkte fly fra København til Tashkent lanceres 2. oktober 2025
  • Ruten flyves med et Airbus fly i A320neo-familien.
  • Hurtigste forbindelser fra København til Bangkok, Phuket, Phu Quoc eller Guangzhou via Tashkent med et stop.
  • Centrum Air fortæller at de vil tilbyde konkurrencedygtige priser og komfortable flyrejser med fokus på effektiv rejsetid.

Tidstabel:

Fra den 2. til 23. oktober (Tashkent – Copenhagen – Tashkent)

  • Tirsdage – Afgang Tashkent klokken 18:00 og ankomst København klokken 20:25.
  • Onsdage – Afgang København klokken 12:30 og ankomst Tashkent klokken 08:15
  • Tirsdage – Afgang Tashkent klokken 09:30 og ankomst København klokken 13:45.
  • Torsdage – Afgang København klokken 14:45 og ankomst Tashkent klokken 22:30

Der ændres tidstabel fra den 28. oktober 2025 og frem til den 26. marts 2026:

  • Tirsdage – Afgang Tashkent klokken 18:00 og ankomst København klokken 20:25.
  • Onsdage – Afgang København klokken 09:40 og ankomst Tashkent klokken 07:25
  • Torsdage – Afgang Tashkent klokken 09:00 og ankomst København klokken 11:20.
  • Torsdage – Afgang København klokken 12:20 og ankomst Tashkent klokken 22:05


Tashkent som hub

Historisk har Usbekistan ligget centralt placeret på Silkevejen, og Centrum Air ønsker at omsætte denne geografiske fordel til moderne luftfart. Ambitionen er at udvikle Tashkent som et konkurrencedygtigt hub i stil med de store mellemøstlige aktører – men med fokus på ruter, der i højere grad er skræddersyet til rejsende fra Nordeuropa og Centralasien.

I pipeline ligger yderligere forbindelser til Bali, Zanzibar, Delhi og Lahore, hvilket understøtter strategien om at udvide netværket i både Sydøstasien og Afrika.

Vi er stolte over at kunne tilbyde rejsende i Skandinavien en helt ny og effektiv adgang til Usbekistan og Asien.

Med Tashkent som base giver vi vores gæster både muligheden for at udforske en unik kulturarv – og for at rejse hurtigere til deres yndlingsdestinationer i Sydøstasien.

Hussein Fahmy, Centrum Air.

Konkurrence og differentiering

For det nordiske marked introducerer Centrum Air et produkt, der kan tiltrække både ferierejsende og et segment af pris- og tidsfølsomme kunder. Den direkte rute til Usbekistan har potentiale til at tiltrække kultur- og eventyrrejsende, men det er de hurtige transfermuligheder mod Thailand og videre til Asien, der for alvor giver selskabet et konkurrencemæssigt argument.

Samtidig satser selskabet på konkurrencedygtige priser og moderne komfort, som kan gøre ruten interessant i et marked, hvor SAS’ skifte til SkyTeam og Norse Atlantics trimning af rutenetværket åbner plads til nye aktører. Hvis prisen sættes rigtigt, så vil der kunne hentes kunder – også fra de direkte forbindelse med eksempelvis Thai.

Perspektiv

Centrum Airs indtog på det danske marked viser, at København fortsat er attraktiv som gateway-lufthavn i Nordeuropa. Med en kombination af direkte adgang til Centralasien og hurtige forbindelser til Sydøstasien kan Tashkent blive et alternativ for rejsende, der ellers traditionelt vælger Doha, Dubai eller Istanbul.

Hvis strategien lykkes, kan Centrum Air blive et nyt bindeled på luftfartskortet, hvor Skandinavien får kortere rejsetider til nøglemarkeder i Asien – og Usbekistan får styrket sin position som et internationalt transitpunkt.

Foto: Wikimedia Commons / Anna Zvereva (Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *