Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det vakte opsigt i luftfartspressen, da Esbjerg Airport i januar overtog luftfragtvirksomheden Time:Matters luftfragtrute fra Billund, der jo har indtaget en solid position som Vestdanmarks luftfragthub. InsideFlyer har set på det tyske selskab og den nye fragtrute.
Som flyrejsende nyder vi i dag godt af yderst lave billetpriser. Men mon ikke det er de færreste, der tænker på, at når flyet letter bidrager den fragt, flyet tager med som “belly-freight” – altså ved siden af kufferterne – til det økonomiske fundament for flyrejsen. Alligevel fik ikke mindst Covid-19 pandemien mange til at se på luftfragt med nye øjne. Pludselig stod især Europa i en alvorlig sundhedskrise, og de medicinske hjælpemidler, der var brug for, skulle for en stor dels vedkommende komme fra Fjernøsten. Samtidig gjorde sammenbruddet i den globale flypassagertrafik, at den kapacitet, som ruteflyene normalt tilførte fragtmarkedet, ikke længere stod til rådighed. Det gav gyldne år for de selskaber, der koncentrerede sig om luftfragtmarkedet og lufthavne, som f.eks. Billund, oplevede en gigantisk fremgang indenfor dette segment. Covid-19 krisen er overstået og fragtmarkedet er ved at blive normaliseret. Sådan da! For der er stadig bump på vejen, både for luftfarten og for dens maritime konkurrent.
Et marked, hvor hvert minut tæller
Alligevel er behovet for ekstra hurtig varelevering nu igen koncentreret om f.eks. medicinske produkter, reservedele til motorer og tekniske anlæg, som ikke kan stå stille uden voldsomme økonomiske konsekvenser. Tidskritisk fragt, altså, dog uden nødvendigvis en voldsom volumen.
Det er i dette nichemarked, at vi finder det tyske firma Time:Matters, et 100%-ejet datterselskab af Lufthansa, som netop specialiserer sig i håndtering af tidskritisk luftfragt. Virksomheden blev etableret i 2002 som et “spin off” af Lufthansa Cargo.
Om virksomhedens grundlag fortæller Khalida Hachem, Head of Spare Parts and Logistics, til InsideFlyer:
”Vi har været der i 20 år – så vi er ikke nye – med speciale i at levere akutte og følsomme forsendelser med hurtighed og pålidelighed. Nøglen er hastighed, adgang til et globalt netværk og fleksibilitet, markeds- og industriekspertise, evne til at tackle nødsituationer, hurtige og pålidelige leveringstjenester, der sikrer, at varerne når deres destinationer hurtigt og sikkert – og hvad er bedre end luftfragt til at gøre dette? Vi nyder godt af et omfattende luft-, jernbane- og vejnetværk med over 500 destinationer i mere end 100 lande.”
Også aktive i Skandinavien
Time:Matters aktiviteter omfatter også Skandinavien. De entrerer med mange flyselskaber verden over, herunder også det lille, estiske selskab Airest, der startede i 2002 og i dag råder over en flåde på syv Saab 340 turboprop fly, alle aktive i fragtsektoren. I flere år har en af selskabets ruter udgået fra Karlsruhe/Baden-Baden til en trekantsflyvning med Jönköping og Billund som destinationer. Siden årsskiftet er ruten flyttet til Esbjerg Airport.
Om ruten udtaler ruteudvikler Clement Marquis til InsideFlyer:
“Vi er en regional lufthavn, men vi har en stor fordel, fordi vi har direkte tilslutning til E20 motorvejen. Det gør det let og sikkert for godstrafik at nå til og fra lufthavnen uanset vejrforhold. Og når tid er en afgørende faktor, tilbyder vi en høj grad af effektivitet. Om nødvendigt kan vi have gods overført fra fly til lastbil på 20 minutter. Endelig har vi jo Esbjerg Havn i nærheden, og vi forventer stadigt stigende synergier med havnen, især indenfor offshore sektoren.”
Det ser ud til, at Time:Matters har nået en tilsvarende konklusion. Khalida Hachem stemmer i:
“At bruge Esbjerg giver os fremragende adgang til vores distributionsnet på den jyske halvø. Det er virkelig vigtigt for os at have kort håndterings- og overgangstid fra lufthavnen til distributions-knudepunkterne, og vi har nu forkortet køretiden til distributions-centret. Vi har arbejdet sammen med Esbjerg Airport’s Team, som har gjort et enormt arbejde for at støtte os i overgangen tilbage i januar. Vi vil rigtig gerne takke Esbjerg Lufthavn. Siden begyndelsen af vores partnerskab har de vist sig at være den rigtige partner til at fortsætte med at udvikle vores aktiviteter, og det er noget, vi anerkender.”
Forsidebillede: Airest/Time:Matters fragfly i Esbjerg Airport. Foto: BongoPlanes
Skriv et svar