Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Når den danske passagerafgift indføres i 2025, så vil den svenske passagerafgift blive afviklet. Dette har den svenske regering i denne uge netop besluttet. Dette kan nemt påvirke antallet af flyruter, som for eksempel SAS vil placere i Danmark.
Danmark har valgt at indføre en passagerafgift i 2025. Det er en lovgivning for grøn indenrigsluftfart der kom på plads, men hele passagerafgiften går ikke ubeskåret til det formål. Den bliver blandt andet en medfinansiering af en grøn indenrigsrute fra 2025, 100 procent grøn indenrigsluftfart fra 2030, men også en forhøjelse af ældrechecken. Den 4. juni 2024 blev lovforslaget, som udmønter den politiske aftale, vedtaget i Folketinget.
I går kunne Sverige så oplyse at de fra 2025 fjerner deres passagerafgift.
Den svenske regering fortalte den 3. september 2024 på et pressemøde, at passagerafgiften (flyskatten) ville blive afviklet. Dette skal sikre at de svenske lufthavne fortsat har en god konkurrenceevene og sikre flyruter i hele landet. Det er endeligt konkluderet at Sverige ikke kan sikre stabile og hurtige togforbindelser i hele landet.
SAS CEO Anko van der Werff udtaler på LinkedIn at:
At der indtil nu har været en forskel på om et flyselskab startede en rute op fra København eller Stockholm bliver så i 2025 vendt om. Så bliver det Stockholm, der kan tiltrække nye ruter bedre, da der ikke er en passagerafgift. Rejser til destinationer langt væk, som eksempelvis Bangkok, vil blive pålagt en afgift på 410,- kroner, når aftalen er fuldt indfaset.
Denne forskel i prisen på flybilletten vil gøre en forskel. Dette især fordi at flybilletter allerede i dag er billigere i Sverige end i Danmark på mange langruter. Du kan mange gange købe en flybillet til eksempelvis USA billigere med start i Sverige end med start i Danmark – også selv om du skal flyve via København og med samme fly til USA. Dette forskel kan i 2025 blive større.
Danmark kan ikke umiddelbart afvikle den kommende passagerafgift, da dette vil give store udfordringer i at financere forhøjelsen af ældrechecken og medfinansieringen af den grønne indenrigsrute fra næste år.
Vil denne forskel betyde færre flyruter fra Danmark næste år?
Foto: Henrik Olsen
Skriv et svar