Nordic Seaplanes gav Den lille Havfrue kamp til stregen

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Nysgerrige stimlede sammen ved Nordre Toldbod i København, da Nordic Seaplanes tirsdag eftermiddag gav en forsmag på, hvordan det er at flyve med vandfly mellem København og Århus. Ruten åbner officielt i dag, onsdag.

Den lille Havfrue måtte nøjes med lidt mindre opmærksomhed end sædvanligt, da det rød-hvide vandfly taxiede ud mod åbent hav for at give insideflyer en tur over Nordsjælland. Turister og andre nysgerrige greb efter kameraerne, og flyet tog sig også godt ud i sommervejret.

Ved Nordre Toldbod, hvorfra vandflyet taxier ud for at kunne lette.
Ved Nordre Toldbod, hvorfra vandflyet taxier ud i nogle minutter for at kunne lette.

Formand for Nordic Seaplanes bestyrelse og en af partnerne i projektet, Lars Erik Nielsen, oplyser, at det totalrenoverede fly har kostet 30 mio. kr. at købe og istandsætte. Planen er at udvide flåden med to fly mere, så der inden længe kan flyves til og fra København hver hele time – dog ikke om natten.

Der bydes på forfriskninger i loungen inden afgang.
Der bydes på forfriskninger i loungen.

Check-in er senest 20 min. før afgang, og man kan passende bruge den korte ventetid med en kop kaffe og et stykke frugt i den lille lounge, som ligger ca. 200 meter fra selve flyet. Efter en kort sikkerhedskontrol følger en flyvepladsleder én ud til det ventende fly.

Velkommen ombord. Fra broen træder man over på pontonen og videre op ad trappen.
Fra broen træder man over på pontonen og videre op ad trappen.

Vel ombord, og efter en kort sikkerheds-briefing, tager det otte minutter at taxie ud til et område, hvor flyet har tilladelse til at komme op i fart og lette. Flyet accelererer hurtigt, og det giver et lille sus i maven, da bølgerne nedenunder fjerner sig og små sejlbåde pludselig kommer til syne. Det er dog svært at mærke, hvornår flyet rent faktisk letter fra vandoverfladen. I løbet af ingen tid er man et godt stykke over København, og hvis ikke man har travlt med at arbejde, er udsigten bestemt værd at beundre.

Udsigt over København.
Udsigt over det nordlige København.

Som forventet er der mere larm i kabinen end i almindelige flyvemaskiner, dog ikke værre end at man kan føre en samtale med sidemanden, hvis man hæver stemmen en smule. Og hvis ørerne trænger til ro, kan man benytte sig af de støjreducerende hovedtelefoner, som ligger i lommen foran én. De er ret effektive. Sæderne er behagelige, og man har rimelig meget benplads. Man må dog undvære klapborde og holde sin medbragte kaffe i hånden og sin laptop i skødet. Fordi man flyver lavere end med almindelige rutefly, kan man både ringe og komme på nettet – en fordel for travle forretningsfolk, som er målgruppen for den nye rute.

Inde i en Sea Otter.
Inde i en Sea Otter, hvor der er plads til mellem 12-17 rejsende.

Efter et kvarters flyvetid er det tid til at lande, og selvom man kunne have frygtet en lidt ujævn landing var det svært at afgøre, hvornår pontonerne ramte vandoverfladen. Take-off og landing er med andre ord mindst lige så smidige som man er vant til fra almindelige rutefly, i hvert fald i godt vejr.

IMG_0973
Pilot og andenpilot efter en smidig landing.

Prisen på en enkeltbillet er 1.800 kr., hvilket for de fleste vil være for mange penge til at kunne erstatte tog, bus og almindelige rutefly. På trods af den forholdsvis høje pris er der dog ikke tale om en luksusflyvning i traditionel forstand. Luksussen består af væsentligt kortere transporttid, og for nogle er tid penge.

InsideFlyer var inviteret af Nordic Seaplanes til en prøvetur.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *