Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I forbindelse med at jeg skulle til firmajulefrokost i København, faldt tingene ud på en måde der gjorde, at jeg kunne flyve ud en fredag morgen med NORDIC Seaplanes fra Aarhus havn til Københavns havn, og retur lørdag eftermiddag med SAS fra Københavns lufthavn til Aarhus lufthavn ved Tirstrup.
Egentlig var jeg booket på et DSB-tog til København, men da NORDIC Seaplanes i anledning af deres seks måneders jubilæum for vandflyruten mellem Aarhus og København, tilbød et begrænset antal billetter til dkr. 180 for en enkeltbillet, ja så var valget mellem tog og vandflyver pludselig ikke så svært! Normalprisen er dkr. 1.800 hvis ikke man har en firmaaftale. På tre minutter fik jeg booket en plads på selskabets afgang fra Aarhus fredag kl. 08.00.
Min hjemrejse lørdag havde jeg booket en god måned tidligere i forbindelse med en SAS Now or Never- kampagne, som blandt andet indbefattede København – Aarhus ruten.
Booking af billet, check-in og faciliteter
NORDIC Seaplanes
Billetten købes via en overskuelig og brugervenlig hjemmeside. Sekunder efter betalingen er gennemført, modtager man en e-mail og SMS som bekræftelse.
Morgentrafikken i Aarhus er katastrofal, særligt hvis man er i bil, så jeg besluttede mig for at cykle de ca. 11km fra min bopæl i Vejlby Risskov og ud til NORDIC Seaplanes på Aarhus havn. Det var en frisk tur på cirka 35 minutter.
Vejret vist sig fra sin smukkeste side: Næsten havblik og den flotteste solopgang jeg længe har set. Straks efter jeg havde stillet min cykel, fik jeg dog en SMS fra NORDIC Seaplanes, hvor man informerede om “tåge/lave skyer i Københavns havn”. Afgang var indtil videre udskudt en halv time. I sidste ende lettede vi fra Aarhus cirka en time og et kvarter forsinket.
I den lille lounge hvor man tjekker ind, tog dagens styrmand imod med et “vil du med ud at flyve idag”. Han var meget tålmodig og svarede på alle spørgsmål vedrørende vejrsituationen og viste på en Ipad web cam billeder fra Københavns havn. Jeg modtog fire SMS-opdateringer før afgang, ud over den information der blev givet af styrmanden.
En del af selskabets koncept er også, at alle ved check-in bliver spurgt, om der er brug for en taxa ved ankomst til København (eller Aarhus). Herudover kan klippekortkunder byder ind på brug af en af fire Audi A4. Bilerne står klar få meter fra hvor man kommer i land. Det er gratis og kan lade sig gøre i både Aarhus og København. Bilen skal blot afleveres med fuld tank samme dag inden sidste afgang. Er man frisk på at cykle, findes der også gratis låne cykler.
Alt i alt et virkelig flot informations- og serviceniveau.
I loungen kan man frit tage for sig af kaffe, the, vand, smoothies og rundstykker. Hvis man har behov for at sidde ned, er der borde og stole i en kantine lige om hjørnet fra loungen.
Check-in foregår meget lavpraktisk ved, at ens navn streges ud på en liste og man får udleveret et lamineret boardingkort, som styrmanden samler ind igen i forbindelse med ombordstigning. Altså ingen app her. Der praktiseres “free seating” på flyvningerne. Sikkerhedskontrol er der heller ikke noget af.
Check-in åbner cirka 30 minutter før afgang, og man skal møde op senest 15 minutter før afgang (20 minutter før i København).
SAS
Min SAS-billet blev købt i god tid før afrejse via selskabets app. Hurtigt og effektivt. Bekræftelse og senere boarding-kort lå belejligt i app´en.
Under mit besøg i København boede jeg på et hotel i Ørestaden. Herfra tog det blot 10 minutter at komme til Københavns lufthavn med Öresundstoget.
Check-in og sædevalg havde jeg klaret dagen før via SAS-appen, så da jeg havde arbejdet mig gennem byggerod og menneskemylder i Terminal 3, var det blot at gå igennem CPH Express ved sikkerhedskontrollen.
Københavns lufthavn skal have stor ros for at CPH Express kan benyttes af indenrigsrejsende! Jeg var igennem på to minutter – i det “almindelige” tjek var ventetiden 10-16 minutter.
I forhold til den lille og lidt primitive lounge NORDIC Seaplanes tilbyder, har man selvsagt flere faciliteter til rådighed når man flyver med SAS fra København, i form af restauranter, barer og butikker. Har man ikke adgang til en lounge, kan det til gengæld være svært at finde et roligt hjørne. Det er tydeligt at lufthavnen benyttes af flere og flere rejsende, og det slår igennem på lyd- og aktivitetsniveauet.
Afstandene er selvfølgelig også noget større i Københavns lufthavn. Uanset hvilken gate man flyver fra.
Ombordstigning og afgang foregik på denne flyvning til tiden. Personalet hilser på en både ved skranken og ombord, men heller ikke meget mere end det.
Selve flyveturen
NORDIC Seaplanes
Når man som jeg i forvejen er glad for at flyve, er det svært ikke at sidde med et smøret grin, når man har sat sig til rette i NORDIC Seaplanes Twin Otter. Der er bare et eller andet ved et vandfly. Det er en mere eksotisk måde at flyve på. Man “mærker” at man flyver. Det er også en mindre maskine end mange er vant til og vejret er i højere grad en faktor når man operere fra vand. Selskabet beskriver det meget rammende som en “robust flyveoplevelse”.
Fra man boarder til man er i luften, går der i Aarhus ikke meget mere end fem minutter. Det er imponerende så hurtigt man kommer i luften med denne maskine! Som nævnt ovenfor var vejret fantastisk, så flyveturen over til København var stille og rolig og uden nogen turbulens undervejs.
Siddekomforten er ganske fin ombord, men på min afgang var der også 5 ledige pladser. På en fuld maskine vil man sidde lidt tæt. Støjniveauet er også en tand over hvad de fleste er vant til, inklusiv de som ofte flyver med SAS / Jet Times ATR72-fly. NORDIC Seaplanes har dog placeret BOSE QC-25 støjreducerende hovedtelefoner i alle sædelommer. Rigtig fin detalje!
Der er ingen servering ombord, men man er velkommen til at tage drikkevarer fra loungen med ud i flyet.
Fra vi lettede fra Aarhus havn til flyet stod fortøjret ved Nordre Toldbod, gik der cirka 45 minutter. Derfra kunne jeg gå til mit kontor i Gothersgade på 10 minutter.
SAS
Der er mange der har et lidt anstrengt forhold til ATR-72 flyet. Personligt synes jeg flytypen fungere meget godt på de kortere ruter hvor den primært bruges. Ja, støjniveauet er i den høje ende, men det er til at klare (selvom SAS ikke tilbyder støjreducerende hovedtelefoner). Siddekomforten er også ok til en kort tur. Ligesom NORDIC Seaplanes Twin Otter, er ATR-72´eren hurtigt i luften.
Til forskel fra NORDIC Seaplanes er der to stewardesser ombord på denne SAS-flyvning. Undervejs fra København til Aarhus serverer de kaffe og the. Med lidt held kan man lige nå at drikke en kop inden landing uden at skolde ganen.
Hvis jeg lægger det samlede tidsforbrug sammen – tog til lufthavnen, sikkerhedskontrol, flyveturen og transport ind til Aarhus – så tog rejsen med SAS cirka to en halv time.
Fordele og ulemper
NORDIC Seaplanes
Når ellers vejret arter sig, er vandflyveren den suverænt hurtigst forbindelse fra centrum til centrum mellem Aarhus og København. I den forbindelse er det værd at nævne, at ud af selskabets første 968 afgange, er 948 afgået og landet til tiden, eller tidligere! Kun otte afgange er annulleret grundet vejret, og 11 afgange har været forsinkede på grund af vejret. En enkelt afgang blev annulleret fordi teknikken drillede.
De største udfordringer for vandflyruten er, at ved tæt tåge i Aarhus eller København, må man ikke flyve. Høje bølger kan selvsagt også være en udfordring.
For den almindelige rejsende, vil prisen være høj.
En enkeltbillet koster dkr. 1.800. En rundtur, ud og hjem med samme fly, tilbydes på alle afgange til dkr. 1.950.
Ved køb af et klippekort betaler man for 20 flyvninger, men får reelt 22, hvorved prisen per billet kommer “ned” i dkr. 1.636. Klippekortet giver som nævnt adgang til gratis lånebiler og -cykler.
Uden klippekort inkludere rejsen transport af håndbagage på max 6kg. Med klippekort må man medbring 12kg. Det er muligt mod tillæg at få en kuffert med på max 23kg.
For rejsende med en høj timeløn, kan det give mening at benytte sig af ruten. Tager man i betragtning at det er den suverænt hurtigste forbindelse mellem landets to største byer, sammenholdt med et meget højt serviceniveau og i det hele taget et setup med sans for detaljen, ja, så virker prisen meget rimelig.
Det er ikke muligt at optjene bonuspoint og for rejsende som skal videre ud i verden fra København, giver det ingen mening at benytte ruten.
Check-in senest 15/20 minutter før afgang er et stort plus.
SAS
SAS er ikke på samme måde som NORDIC Seaplanes underlagt vejret, men til gengæld udnyttes deres fly meget mere, og eventuelle forsinkelser forplanter sig hurtigt ud i fartplanen.
De største fordele ved at benytte SAS er flere daglige afgange, oftest en noget lavere pris samt muligheden for at komme videre ud i verden med SAS eller deres partnere. Derudover tilbyder SAS en ny hjemmeside og en app – begge platforme som løbende udvikles til gavn for den rejsende.
På min tur hjem fra København lørdag eftermiddag betalte jeg blot dkr. 499, hvilket inkluderede både håndbagage og transport af kuffert.
Det er klart at priserne på hverdagsmorgener og -eftermiddage, ofte er markant højere hvis man booker sent. Eksempelvis koster den først morgenafgang fra Tirstrup til København fredag d. 9. december, lige nu dkr. 1.399 for en SAS Go-billet. En Plus-billet koster dkr. 1.649. Altså meget tæt på hvad NORDIC Seaplanes tager for deres billetter. Faktisk vil en kunde med klippekort til vandflyveren “kun” betale dkr. 1.636 per billet.
Rejser man blot med håndbagage kommer man hurtigt ud til sit fly i København. Ikke mindst nu hvor indenrigsrejsende kan benytte CPH Express. Man kommer dog aldrig ned på, ligesom med vandflyveren, at kunne møde op i lufthavnen 15-20 minutter før afgang.
På alle SAS-flyvninger optjenes bonuspoint og flyvninger tæller i forhold til at nå højere status i selskabets EuroBonus-program.
Konklusion
Kan man kåre en vinder? Hvem er bedst mellem Aarhus og København?
Ret beset kommer det meget an på ens behov: Har man brug for at komme hurtigt frem og tilbage mellem Aarhus og København, eller skal man videre ud i verden. Skal man til et møde på Amager eller Djursland. Vægter man sine bonuspoint højt.
Jeg synes NORDIC Seaplanes og SAS er stærke på hver deres områder. Min sympati kan dog ikke undgå at hælde mod “lillebror”.
Jeg synes det er fantastisk at nogen har viljen og evnerne til at starte en vandflyrute op. Måden man driver forretningen på, synes jeg også fortjener anderkendelse. Man har sans for de små detaljer og levere en personlig og uhøjtidelig service. Samtidig er man meget aktiv i sin markedsføring, med en række sjove og skæve indslag. For eksempel var der uden tvivl gået noget tid før jeg havde fået fornøjelsen af at prøve ruten, hvis ikke det var for selskabets 6-måneders jubilæums kampagne, med priser på dkr. 180 for en enkeltbillet!
En ny kampagne køre for øvrigt i hele december, frem til sidste afgang i 2016 den 23. december.
Super artikel! Tak.
Til den fine statistik over aflysninger mangler vist den uge, hvor de var ude af drift pga. en kroatisk flyvelicens.
Morten, mange tak for dit input.
Det er simpelthen en forglemmelse, at driftsproblemerne grundet den kroatiske licens ikke er nævnt. Det beklager jeg.
Jeg synes dog ikke det ændre ved, at NORDIC Seaplanes har en flot statistik og et unikt produkt :-).