Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vinterprogrammet kommer nærmere og det viser sig desværre lige nu at Norwegian kommer til at fjerne alle deres direkte ruter til USA fra København. Oslo og Stockholm bliver også meget hårdt ramt.
Det er noget vi kan se fra flere sider. Det norske medie E24 skriver blandt andet om det. Men også RoutesOnline har oplyst flere ruteopdateringer for det kommende vinterprogram, hvor vinterruterne tilpasses og skæres ind til benet. Intet er helt fastlagt endnu og der kan ske ændringer, da Norwegian endnu ikke officielt har meldt deres vinterprogram ud.
Hårde år for Norwegian
2018 og 2019 har været hårde år for Norwegian og efter at have lukket flere ruter og baser i for eksempel Sydeuropa, så er turen kommet til at tilpasse deres udbud af transatlantiske ruter til USA. Dette ligner en ren massakre eller en total genstart for flyselskabets side og fortæller ganske meget om de problemer Norwegian står over for rent økonomisk og operationelt.
De har før 2019 fået en væsentlig kapitalforøgelse og det frygtes allerede nu at denne ikke holder året ud.
Ruteprogrammet som det ser ud lige nu
Vi har kigget på Norwegians hjemmeside og i Amadeus for at se hvilke ruter som lige nu kan bestilles i vinterprogrammet (vi har kigget fra november 2019 og frem).
Fra København ser det indtil videre ud til at de 5 direkte ruter til USA fra vinterprogrammet start ikke længere kan bookes. Det er følgende ruter som forsvinder:
- Orlando
- Miami (Ft. Lauderdale)
- Los Angeles
- San Francisco
- New York
Før november 2019 ser det således ud med direkte afgange:
Efter november 2019 ser det således ud med direkte afgange:
Det samme billede gælder for Stockholm. Her fjernes følgende ruter:
- Los Angeles
- San Francisco
- New York
Eneste rute som beholdes er ruten til Miami (Ft. Lauderdale)
For Oslo ser det lidt bedre ud, da 2 ruter beholdes ud af de 5 ruter man indtil nu har haft. Følgende fjernes:
- Orland
- Los Angeles
- San Francisco
De 2 ruter som beholdes er Miami (Ft. Lauderdale) og New York.
Fra Gatwick bliver der også justeringerne som RoutesOnline tidligere har skrevet om. Følgende fjernes:
- Chicago
- Denver
- Seattle
Der er forsat 7 direkte ruter ud af Gatwick som forsat er Norwegians største langdistance hub og der sker lidt forøgelser i programmet:
- Miami (Ft. Lauderdale) øges fra 5 til 7 ugentlige afgange
- San Francisco øges fra 3 til 4 ugentlige afgange
- Tampa øges fra 2 til 3 ugentlige afgange
En del af grunden, ud over økonomien, er også at Norwegian forsat har store problemer med motorerne på deres Boeing 787 Dreamliners. Lige nu er 4 fly ude af drift, mens de får udskiftet motorerne.
Norwegians informationsdirektør Lasse Sandaker- Nielsen udtaler følgende til E24:
Vinterprogrammet for 2019/2020 er ikke helt færdigt endnu, og vi kommer med de endelige detaljer på programmet senere. Dog præciserer han at rutetilbudet som vi ser det lige nu kan blive ændret.
Vi afventer derfor hvad Norwegian kommer endelig ud med. Men lige nu ser det ikke så positivt ud og København kommer til at blive ramt hårdt på trafiktallet, hvis 5 direkte ruter fjernes. Det vil være noget som kan ses på væksten for de internationale ruter og helt sikkert ikke noget som lufthavnen jubler over.
Frank siger
Det er ganske rigtigt 5 ruter som fjernes, men det er jo ikke daglige ruter. Som det kan ses herunder er det ikke engang 2 daglige afgange som fjernes fra CPH. Det vil ikke kunne ses i trafik tallene. I øvrigt tror jeg at nogle af afgangene allerede er fjernet. Man kan f.eks ikke booke plads på direkte fly mellem CPH-JFK fra d. 24-30/6 på norwegian’s web site, men jvf. expertflyer er der masser af ledige pladser på de direkte fly.
CPH-JFK 4 gange om ugen
CPH-MCO 1 gang om ugen
CPH-LAX 3 gange om ugen
CPH-FLL 2 gange om ugen
CPH-SFO 2 gange om ugen
Som yderlig information kan jeg oplyse at check-in dk har en artikel om strejkens indvirkning på CPH airport. Af artiklen fremgår det at CPH mangler omkring 85.000 passager i April mdr. som følge af strejken, men alligevel havde en passager stigning på 0,5%
norwegian’s 5 router håndter kun 3500 passager pr. uge eller ca. 14.000 pr. mdr. Det vil derfor næppe kunne ses i traffik tallene, ligesom det ikke er noget som får CPH til at have søvnløse nætter.