Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
De norske konkurrencemyndigheder har fredag varslet, at de ikke kan give grønt lys for Norwegians opkøb af Widerøe. De nævner i den forløbige vurdering, at det kan skade konkurrencen i den norske indenrigsflyvning.
Både Norwigian og Widerøe er natuligvis ikke enige i den udlægning, som de norske konkurrencemyndigheder er kommet med.
Norweigan nævner at de har haft en god og konstruktiv dialog med konkurrencemyndighederne, men at de er uenige i den forløbige udlægning.
Vi er overrasket over konkurrencemyndighedernes varsel om at standse opkøbet. Dialogen med myndighederne har været god og konstruktiv, og vi har indleveret en omfattende dokumentation inden for de givne frister.
Baseret på realiteterne i sagen, så er jeg optimist med hensyn til det endelige udfald af sagsbehandlingen. Nu vil vi sætte os grundig ind i konkurrencemyndighedernes forløbige vurdering før vi svarer dem.
Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Fra Widerøe er der fokus på at sikre en nu ejer, som ønsker at viderudvikle begge selskaber og sikre forsat og nødvendig kollektiv transport i de norske ydredistrikter.
Jeg er meget skuffet over det varsel vi har fået fra konkurrencemyndighederne. Med Norwegian får vi netop en solid industriel ejer, som ønsker at virderudvikle begge flyselskaber. Dette ville sikre den helt nødvendig kollektive transport i distrikterne og i tillæg tilbyde et bedre tilbud for gennemgående flyrejser i hele Norge gennem begge flyselskaber.
Stein Nilsen, konsernsjef i Widerøe.
Vi tror her på InsideFlyer også på at det ender med et godkendt opkøb. Den endelige beslutning kommer den 3. januar 2024.
Vores begrundelse for at der er større sandsynelighed for et godkendt opkøb end et nej er følgende:
- Vi tror på at Norwigian og Widerøe kan komme med konkrete forslag til at sikre at der fortsat er markedspriser på fere norske indenrigsruter – især på Stavanger – Bergen og Trondheim – Bergen ruterne. Det gøres primært ved at sikre tilpas kapacitet og antal daglige ruter.
- Vi tror også på at de kan sikre tilpas kapacitet på Oslo til Bergen ruten. Det er en vigtig pendlerrute, så den vil der være konkurrence på. Muligt også noget andre flyselskaber kunne kigge ind i og dermed holde konkurrence intakt.
- At Widerøe Ground Handling vil skabe skæv konkurrence ser vi ikke som et problem, da de har været “alene” på markedet i længere tid i flere norske lufthavne. Opkøbet ændre ikke denne situation.
- SAS er fortsat på det norske marked og har det som et vigtigt marked. Derfor vil SAS helt sikkert forsøge at tage markedsandele, hvis der kommer en situation med stigende billetpriser på centrale ruter.
Alt i alt ser vi at et opkøb vil give en meget bedre samlet oplevelse på mange flyrejser i Norge. Du ville kunne få gennemgående flybilletter fra det nordlige Norge, hvor du starter med at flyve Widerøe og så skifter til Norwegian til en tur ud i Europa.
Vi følger naturligvis sagen løbende op til den 3. januar 2024, hvor der skulle komme en afgørelse.
Foto: Norwegian / PR
Skriv et svar