Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som de fleste nok ved er Norwegian midt i en massiv turn around proces hvor selskabet bl.a. fokuserer på, at få styr på finanserne og dæmpe udstrømningen af penge som har været kilde til megen nervøsitet i markedet de seneste måneder.
Den anden dag offentliggjorde selskabet sit årsresultat og i fjerde kvartal alene var underskuddet cirka 1,3 milliarder kroner. Tabet skyldes til dels dårlig sikring af brændstofpriser.
En del af Norwegians strategi for at styrke selskabet inkluderer re-finansiering af fly, salg af fly, en aktie emission og fjernelse af lounge adgang for blandt andre rejsende på de billigste Premium-billetter.
Mange mener dog at selskabbet skal skære endnu dybere.
Norwegian har åbnet nye ruter i et tempo som vi ikke rigtigt har set tilsvarende i branchen tidligere og det er gået for stærkt. Selskabet har alt for mange ruter hvor antallet af passagerer ikke kan retfærdiggøre en rute, eller den flytype selskabet benytter.
Det virker til at flyselskabbet har indset, at det er gået for stærkt og man har den seneste tid beskåret netværket kraftigt. De seneste “ofre” er Norwegians caribiske ruter samt en rute fra Paris Orly.
Når 2018/19 sæsonen er overstået vil de otte sæson ruter som Norwegian flyver i Caribien blive fjernet fra selskabets fartplan.
Disse caribiske ruter skæres væk:
- Fort-de-France – Cayenne (flyves 4 gange ugentligt)
- Fort-de-France – Ft. Lauderdale (flyves 4 gange ugentligt)
- Fort-de-France – Montreal (flyves 3 gange ugentligt)
- Fort-de-France – New York JFK (flyves 6 gange ugentligt)
- Pointe-a-Pitre – Cayenne (flyves 4 gange ugentligt)
- Pointe-a-Pitre – Ft. Lauderdale (flyves 3 gange ugentligt)
- Pointe-a-Pitre – Montreal (flyves 3 gange ugentligt)
- Pointe-a-Pitre – New York JFK (flyves 6 gange ugentligt)
Det er nogle massiver reduceringer Norwegian foretager i Caribien, men i bagklogskabens ulidelige klarsyn, kan man undre sig over hvem der til at starte med, så et marked for intra-caribiske flyvninger for et selskab som Norwegian og hvem der egentlig så et lys i seks ugentlige afgange mellem Fort-de-France og New York JFK?
Reduceringerne vil frigive en række af Norwegians Boeing 737-800 fly og det bliver interessant at se hvor disse fly sættes ind i stedet, eller om selskabet har andre planer for flyene.
Ud over reduceringerne i Caribien har Norwegian også fjernet deres rute mellem Paris Orly og New York Newark. Her fløj Wamos Air på vegne af Norwegian seks gange ugentlig med et af deres Airbus 330-200 fly.
Norwegian flyver dog forsat ud af Paris til en række destinationer, også New York, men fremadrettet sker det udelukkede fra Paris Charles de Gaulle.
Konklusion
Vi tvivler på at disse er de sidste reduceringer vi ser fra Norwegians side, men der skal ske noget drastisk hvis selskabet skal overleve. Og det skal det! Vi har brug for konkurrencen, ikke mindst på tværs af Atlanten.
Hvis Norwegian ender med at kaste håndklædet i ringen, giver det i højere grad de gamle netværksselskaber som British Airways, Lufthansa og Air France KLM fri hænder til at hæve billetpriserne.
Kilde: travelingformiles.com.
Skriv et svar