Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Norwegian fremlægger i dag et kvartalsresultat med overskud på 111 millioner norske kroner trods et kæmpe tab på 400 millioner norske grundet Boeing 737 MAX udfordringerne.
Omsætningen er fordoblet sammenlignet med i fjor og endte på 2,3 milliarder norske kroner, det højeste resultat i andet kvartal nogensinde. Det blev til et mindre overskud på 111 millioner norske kroner (står på side 13 i rapporten). Men da andet kvartal typisk skulle være et af de to kvartaler, hvor der skulle komme rigtigt mange penge i kassen, så kan det godt give en indikation på hvor Norwegian ender henne når 2019 skal gøres helt op. Det er helt sikkert at det går hen og bliver et økonomisk ganske presset år igen for Norwegian.
Indtægterne per sædekilometer (RASK) steg med 13 procent, og indtægterne per passagerkilometer (yield) steg med 11 procent. Omsætningen i dette kvartal steg med 19 procent til 12 milliarder norske kroner, hovedsageligt drevet af selskabets langdistanceruter. Næsten 10 millioner passagerer rejste med Norwegian i dette kvartal, ligeså mange som i samme periode sidste år. Belægningsgraden var på 88 procent, en stigning på 1,2 procentpoint.
Læs mere: Bjørn Kjos stopper som koncernchef i Norwegian
Norwegian har ændret strategi fra vækst til lønsomhed gennem en række tiltag, som blandt andet inkluderer optimering af rutenetværket og et omfattende omkostningsreduktionsprogram. Kapaciteten (ASK) aftog fra rekordhøje 48 procent i andet kvartal 2018 til seks procent i 2019. Selskabets interne omkostningsreduktionsprogram #Focus2019 fortsætter med fuld styrke og har medført besparelser på 554 millioner norske kroner i dette kvartal. Selskabet har dermed nået målsætningen om en omkostningsbesparelse på over en milliard norske kroner hidtil i år.
Kvartalstallene viser, at vi leverer på strategien om at gå fra vækst til lønsomhed. Til trods for driftsudfordringer uden for vores kontrol, som 737 MAX-problemerne, leverer vi det højeste underliggende driftsresultat for andet kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med billetbestillingerne fremover, særligt på langdistance.
Bjørn Kjos, afgående koncernchef i Norwegian
3,8 år er den gennemsnitlige alder på flyene
Norwegian fik leveret fire nye Boeing 787 Dreamlinere i andet kvartal. Med en gennemsnitlig flådealder på 3,8 år er Norwegians flyflåde en af verdens yngste og mest brændstofeffektive.
MAX-opdatering
I marts blev selskabets 18 Boeing 737 MAX-fly taget ud af produktion. Selskabet har lagt flyvninger sammen og tilbudt kunder alternative afrejsetidspunkter på andre Norwegian-flyvninger for at løse situationen bedste muligt for berørte passagerer. Norwegian vil fortsætte med at arbejde for at færrest muligt berøres, hvilket også indebærer indleje af fly.
MAX-situationen har haft en negativ påvirkning på selskabets drift, efterspørgsel og omkostninger. Norwegian anslår disse omkostninger til at være i nærheden af 700 millioner NOK for 2019. I dette andet kvartal er det alene 400 millioner norske kroner, som er tabet (står på side 5 i rapporten).
Flere udmærkelser i andet kvartal
- Verdens bedste lavprisselskab på langdistanceruter for femte år i træk af SkyTrax World Airline Award i juni.
- Europas bedste lavprisselskab for femte år i træk af World Travel Awards i juni.
- Norwegian Reward kåret til flybranchens bedste loyalitetsprogram i Europa og Afrika af Freddie Awards i april.
- Europas bedste lavprisselskab af Passenger Choice Awards i april.
Du kan læse hele rapporten (24 sider) her.
Såvidt jeg ved er driftresultat = overskud. De 2,3 mia lyder mere til at være omsætning.
Dertil kommer at de 111 mill i overskud er over 70% under sidste års overskud for samme kvartal.
Du har nok ret i ordvalget og der er tale om omsætningen på 2,3 mia og 111 mio er overskuddet. Så derfor skriver vi også at de 111 mio i kvartalsoverskud kommer til at gøre ondt på helåret for Norwegian.