Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Flyselskabet Norwegian overvejer at blive medlem af flyselskabernes brancheorganisation The International Air Transport Association (forkortet IATA). Det er godt nyt både for flyselskabet, men også for passagererne.
Siden sin start i 2002 har det norske flyselskab Norwegian ikke haft behov for at være med i et større netværk af flyselskaber, som f.eks. AIG eller Star Alliance. Men det ser ud til at være slut, for nu overvejer Norwegian at blive medlem af flyselskabernes brancheorganisation IATA. Sådan lyder det fra Norwegian selv, ifølge det norske medie Flysmart24.no.
Brancheorganisationen IATA har flere store internationale flyselskaber som medlemmer, herunder f.eks. SAS, Finnair, Icelandair, Singapore Airlines, British Airways, Lufthansa og American Airlines m.fl. Ifølge data fra IATAs egen hjemmeside er der p.t. cirka 290 flyselskaber i 120 lande, hvilket svarer til 82 % af den totale lufttrafik. IATA organiserer flere af verdens store netværksflyselskaber, ligesom IATA varetager luftfartens globale aftalenetværk og gerne stiller sig i første række for at forsvare flyselskabernes økonomiske interesser.
Godt nyt for passagererne
Med et medlemskab hos IATA, og som ét af de færreste lavprisselskaber, vil Norwegian blive stillet langt bedre end i dag i tilfælde af f.eks. aflysninger og afvikling af andre trafikale problemer. For passagererne vil medlemskabet betyde, at hvis f.eks. et Norwegian fly bliver aflyst grundet tekniske problemer i Spanien, vil passagererne kunne tilbydes at blive ombooket til en anden afgang med andre flyselskaber som Iberia, Lufthansa eller KLM, som alle er IATA medlemmer. Herudover kan Norwegian også stadigvæk søge efter løsninger i sit eget netværk.
Talskvinde for Norwegian i Norge, Astrid Mannion-Gibson, bekræfter over for Flysmart24.no at Norwegian vurderer om flyselskabet skal melde sig ind i IATA:
Ja, der er igangsat et arbejde internt for at vurdere IATA-medlemskabet. Jeg har ikke flere detaljer om dette lige nu, siger hun til Flysmart24.no.
Fordele for Norwegian
Et medlemskab hos IATA er ikke kun énsidigt. Flyselskaberne forpligtes nemlig til at hjælpe hinanden, hvis der opstår problemer hos ét af selskaberne. SAS er kendt for at være med i netværksselskabet Star Alliance, men under pilotstrejken i 2019 måtte SAS ty til IATA-medlemsskabet, hvor det lykkedes at få fløjet passagerer til deres destinationer med andre selskaber. Hertil kom hjælpen så også fra Star Alliance selv. Norwegian har ikke haft noget netværksselskab som rygstøtte, men det kommer nu i kraft af IATA medlemsskabet, ligesom Norwegian omvendt også må agere hjælper for andre IATA medlemmer, såfremt der bliver brug for det. Endelig giver IATA-medlemsskabet også adgang til IATAs betalingssystem, som benyttes af alle IATA-godkendte rejsebureauer for billetudstedelse.
Et samarbejde mellem flyselskaberne kaldes også for en interline aftale (engelsk: Interline Agreement) og er en kommerciel aftale mellem selskaberne om at håndtere passagerer, der rejser på ruter, hvor der er flere forskellige flyselskaber involveret. Via IATA-medlemskabet og nye mulige interline aftaler, vil Norwegian få mulighed for at købe ledige sæder hos andre flyselskaber til en langt billigere pris. Dette kan være relevant i tilfælde af, at passagerer i en force majeur situation (f.eks. ved strejker, krig, dårligt vejr m.v.) strander på en destination. En mulighed, som Norwegian ikke har i dag og hvor Norwegian i samme situation må købe billetter hos andre flyselskaber til almindelige listepriser.
Mere konsolidering i markedet
Der er ingen tvivl om, at konkurrencen i luftfartsbranchen er hård og det er ikke normalt set, at et lavprisselskab søger om IATA medlemskab. Norwegian har i den senere tid haft en skrantende økonomi, men med IATA medlemskabet vil Norwegian kunne skabe større tillid i markedet både hos andre flyselskaber, men også hos rejsebureauer, investorer og ikke mindst hos passagererne. Mere konsolidering i luftbranchen er efterspurgt og det har Norwegian nu lyttet til.
Hej
Vil I hjælpe mig ?
Den 12 Dec .2019 skulle jeg flyve fra Gatwick Airpot til Basel i Schweiz
Flyet blev aflyst med begrundelsen strejke
Men der var ingen strejke hverken i London /UK eller i Schweiz
Derimod var der strejke – som vanligt – i Frankrig
Men det kan da ikke få Easy Jet ret til at aflyse mit fly med den begrundelse ?
Min dyre Verdensårsrejseforsikring hos TRYG vil ikke dække nu fordi EadyJet skriver industrial problems
Hvor kan jeg få hjælp ?
På forhånd tak
V H
Annette
Hej Annette,
Jeg kan ikke lige sige det klart, men jeg vil da klart anbefale at du søger erstatning mod easyJet direkte. Hvis de ikke vil godkende det, så kan du benytte dig af vores partner AirDelay, som er DK’s billigste til at søge erstatningen: https://insideflyer.airdelay.dk/?utm_source=ps.insideflyer.&utm_medium=email&utm_campaign=ps.insideflyer.dk