Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Norwegian fremlagde i dag de finansielle resultater for tredje kvartal 2021. Tallene viser en fortsat positiv udvikling, der har været vedvarende siden afslutningen af rekonstruktionsprocessen i maj. Passagerefterspørgslen er stigende i alle markeder og tilgangen af bookinger frem mod sommersæsonen 2022 er høj.
Resultatet før skat (EBT) var på NOK 169 millioner sammenlignet med et tab på NOK 980 millioner i samme periode sidste år. I tredje kvartal rejste næsten 2,5 millioner med Norwegian, hvor selskabet sidste år havde cirka en million rejsende i samme periode. Kapaciteten (ASK) steg med 130 procent og passagertrafikken (RPK) steg med 177 procent sammenlignet med tredje kvartal i 2020. Belægningsgraden var på 73,1 procent, en stigning på 12,5 procentpoint. Den gennemsnitlige rutelængde forøgedes med 20 procent. Ved afslutningen af tredje kvartal bestod Norwegians flyflåde af 51 fly.
Resultaterne for tredje kvartal viser tydeligt, at vi er lykkedes med de forskellige tiltag, vi har gennemført på tværs af virksomheden ved at mindske gæld og økonomiske forpligtelser, samtidig med et stærkt fokus på at nedbringe omkostningerne. Vi ser også en positiv tendens, når det gælder bookinger længere frem i tid, og et stigende antal passagerer vælger at flyve med Norwegian på tværs af vores europæiske rutenetværk. Det er et finansielt styrket Norwegian, som nu står foran vintersæsonen.
Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Omkostningskontrol i hele organisationen og god likviditetsstyring har bidraget til at give selskabet en solid finansiel position med NOK 7,6 milliarder i kontanter og likvide midler.
Det som skal bemærkes er at der fortsat tabes penge på driften og det kun er ved det ekstra salg af sæderrservation, mad og drikke, bagage at Norwegian henter en samlet positiv indtjening. Disse indtægter er de såkaldte “ancillary income”, og disse tjener flyselskaberne ofte mange penge på. Men det er farligt for Norwegian at det er disse indtægter der “redder” regnskabet.
Inden vintersæsonen har Norwegian en stærkere finansiel position end tidligere år, blandt andet på grund af stærk omkostnings- og udgiftskontrol. Et stigende antal passagerer vælger Norwegian, når de skal flyve, og antallet af bookinger fortsætter med at vise en positiv tendens for det kommende år. Passagererne sætter pris på selskabets moderne og brændstofeffektive fly, professionelle og venlige service og adgangen til destinationer i det europæiske netværk, som selskabet tilbyder. Norwegian er især tilfreds med, at man har været i stand til for nylig fuldstændigt at genåbne det prisbelønnede fordelsprogram Norwegian Reward, som udgør en vigtig del af kundeoplevelsen hos Norwegian.
Skriv et svar