Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det britiske lavprisselskab easyJet starter 1. september en ny rute mellem lufthavnene i Aarhus og Berlin Tegel. Hver onsdag og lørdag flyves mellem den tyske og den jyske hovedstad. En returbillet koster under 500 kroner, så der bliver sikkert rift om billetterne.
Arhus lufthavn har store ambitioner om vækst – og derfor er der åbnet en række nye internationale ruter det sidste år. Det er nu muligt at flyve direkte fra Aarhus til 12 forskellige udenlandske destinationer i Europa. Og til september kommer Berlin også på kortet. Dette har de i dag offentliggjort i en pressemeddelse.
Lufthavnen er glad for det nye samarbejde
Torben Boldsen, bestyrelsesformand i Aarhus Airport, siger at:
Vi ser det som endnu et gennembrud for lufthavnen, at et af verdens største lavprisselskaber har fået øjnene op for Aarhus og vælger at etablere sig i byen. Vi har i lang tid haft en interesse i at få netop easyJet til Aarhus, fordi det er det næste store skridt til at forløse lufthavnens potentiale.
Han bliver suppleret af lufthavnens direktør, Peter Høgsberg:
Vi hilser easyJet stort velkommen i Aarhus Airport og håber på en lang rejse sammen. Erhvervslivet i Østjylland har vist stor interesse for en direkte rute mellem Aarhus og Berlin, og vi ved, at danskerne elsker Berlin for byens fantastiske kulturliv. Derudover kan vi af VisitDenmarks overnatningstal se en voldsom stigning i interessen for Aarhus fra tysk side, så alt i alt tyder det på et rigtig godt match.
To ugentlige afgange: Onsdag og Lørdag
easyJet flyver fra Aarhus til Berlin:
- Onsdage kl. 12.55 med ankomst kl. 14.10
- Lørdage kl. 19.55 med ankomst kl. 21.10
Returrejsen er
- Onsdage kl. 10.30 med ankomst kl. 11.45
- Lørdage kl. 17.35 med ankomst kl. 18.45
Vores umiddelbare vurdering er, at disse rejsetider hverken er optimale for erhvervsrejsende (som foretrækker at rejse på arbejdsdage) eller fritidsrejsende, som måtte ønske en forlænget weekend, hvor både lørdag og søndag kan bruges i Berlin. Men med de lave priser, vil der sikkert være en målgruppe, som ikke nødvendigvis skal have turen til Berlin til at passe ind i en stram arbejdskalender. Forhåbentlig er denne målgruppe så stor, at den nye rute kan blive bæredygtig.
Det er helt sikkert, at easyJets lave priser vil bidrage til at sikre rutens overlevelse.
Priserne er også gode og starter ved lige over 166,- kroner. Dette er kun for selve flybilletten og diverse gebyrer for f. eks. bagage og sædevalg kommer oveni. En samlet pris for en returbillet kan på mange afgange fås til 404,- kroner.
easyJet er en stærk samarbejdspartner
easyJet er et velkonsolideret selskab med over 10.000 ansatte, der betjener 132 lufthavne i 31 lande. Selskabet er stærkt repræsenteret i Københavns Lufthavn, hvor der flyves til 11 forskellige destinationer i Europa. Det er derfor godt gået at Aarhus lufthavn, at den har kunnet tiltrække den nye rute med easyJet. Vi tror også på at der kommer flere easyJet ruter til Aarhus, hvis denne nye rute viser sig at blive en succes.
Alternativer
Hvis man søger alternative afgange til den nye direkte rute fra Aarhus til Berlin, er det naturligvis altid muligt at rejse via København. Men der er også en række alternativer fra Billund. Ryanair har 4 ugentlige direkte afgange til Berlin Schönefeld. Desuden har bl.a. Lufthansa, Norwegian og Brussels Airlines daglige afgange med mellemlandinger, som dog vil forlænge rejsetiden væsentligt samt koste noget mere end en billet fra Aarhus til Berlin med easyJet. Og dermed vil disse næppe være interessante for den målgruppe, som easyJet har identificeret.
Herbert Fischer siger
Dejlig side! Læser den med stor interesse! Fortsæt endelig.
Dejligt at Aarhus har medvind hvad nye ruter angår.
Men som nordjyde fra Løgstør, dette spørgsmål; sover Aalborg i timen???? Vi mistede Lufthansa, vi mistede Tyrkish Airlines, der er KLM tilbage, som gør det fortræffeligt. Men lidt konkurrence skader aldrig.
Bedste hilsner
Henrik Olsen siger
Tak for de positive ord 🙂
Det som gør det svært er at ruteudvikling kræver hårdt arbejde. Det tager nemt to års arbejde før en rute bliver til en realitet. Så lang investering. Et eksempel i Norden er Oslo, som stille og roligt kravler op ad listen efter de for 3 år siden investerede i et nyt team med fokus på ruteudvikling. Det samme har været situationen for Aarhus.