Østeuropas nye Aviation-Power-house?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Ambitioner om at vokse til mere ind de er idag og drømmen om at blive en hub-lufthavn er meget udbredt blandt mange af Europas lufthavne, men realiteterne ser ofte anderledes ud. Så derfor er det forfriskende, når en lufthavn til trods for ambitiøse planer udviser en sund realisme. Dette kunne InsideFlyer opleve under en pressekonference af Sofia Airport, der var vært for dette års Aviation-Event SOF 2024.

Sofia Airport er en lufthavn med ambitioner om at kunne blive en hub-lufthavn, men Jesús Caballero Pinto, CEO Sofia Airport, er realistisk nok til at tilføje, at lufthavnens mål er at blive en regional hub og Europas første 5-stjernede regionallufthavn.

Jesús Caballero Pinto, CEO Sofia Airport svarer på spørgsmål under Aviation-Event presse konference. Foto Aviation-Event

Ja, det er vigtigt at forklare, forde vi er realistiske. Vi kan ikke blive en hub-lufthavn, fordi vi simpelthen ikke har et nationalt flyselskab med nok potentiale til at kunne udbyde et så stort netværk. Så vi har i stedet ambitionen om at blive en regional hub, hvor vi kan profitere på vores nationale flyselskab Bulgaria Air, der gør et godt stykke arbejde, og de mange lavprisselskaber, som benytter sig af Sofia, og så forbereder vi os på de forandringer, markedet vil opleve, med indførelse af nye flytyper.

Jesús Caballero Pinto, CEO Sofia Airport

En vigtig del af lufthavnens plan om at opnå udmærkelsen som en 5-stjernet regionallufthavn og Europas første af slagsen, er også at udvide den nuværende kapacitet med en helt ny terminal. Med den planlagte åbning af Terminal 3 i 2031 og renovering af terminal 2 forventer lufthavnen en kapacitet på op til 20 milioner passagerer om året. Til trods for væksten bestræber lufthavnen sig på at mindske klimaaftrykket og kan allerede på nuværende tidspunkt rapportere en 30% reduktion af emissioner til trods for en vækst på 10%. Reduktion af el-forbrug i terminaler og udskiftning af dieseldrevent udstyr hjælper på regnskabet i dag, men også byggeriet af Terminal 3 sigter mod en klimaneutral drift.

Sofia Airport, som den vil se ud fra 2031 med Terminal 3. Foto: Sofia Airport

Men hvorfor ser Sofia Airports ambitioner om vækst, så mere realistiske ud, end så mange andre lufthavnes?

For det første lader Jesús Caballero Pinto ingen tvivl om det faktum, at lufthavnen kender sin plads i markedet og bestræber sig derfor ikke på urealistiske drømme om at blive et interkontinentalt knudepunkt i klassisk forstand. I stedet ser lufthavnen nye muligheder for at tilbyde både netværksselsskaber så vel som lav pris selskaber de mest optimale faciliteter for netop deres former for drift.

For det andet vil lufthavnens nye faciliteter og geografiske placering kunne blive en god kombination for helt nye decentrale flyruter, der med introduktionen af nye fly såsom A321XLR med dens enorme rækkevidde, åbner op for helt nye markeder.

Vi vil drage fordel af de kommende forandringer i markedet. Vi er placeret i det sydøstlige Europa og vil derfor med flytyper som Airbus’ nye A321XLR kunne forbinde Sofia med mange nye destinationer i Mellemøsten og helt frem til Indien. Dermed kan vi blive en idéel destination for mange nye langdistance point-to-point destinationer, der hidtil kun kunne udbydes af de store netværksselskaber, og dermed blive et første knudepunkt for rejsende videre ind i Europa.

Vi er allerde i kontakt med flere selskaber og arbejder på at sikre dem de bedst mulige vilkår når de flyver til Sofia. Det er en vigtig del af vores strategi at kunne tilbyde meget effektive processer og faciliteter, hvilket er altafgørende for succesen af vores og flyselskabernes mål.

Jesús Caballero Pinto, CEO Sofia Airport
Sofia Airport Terminal 2, også Terminal 2 vil blive renoveret. Foto: Sofia Airport

Vigtige søjler for lufthavnens planer for vækst er at opretholde og forbedre lufthavnens effektivitet i den daglige drift, og som Jesús Caballero Pinto gerne og ofte fremhæver med regionens laveste lufthavnsafgifter. Der er andre fordele for Sofia, som en godt udbygget offentlig transport til lufthavnen med bus og metro. Men mens effektiv drift og lave afgifter er en fordel i dag, vil andre lufthavne ikke være i stand til at kunne indhente eller overhale Sofia på disse områder? Så hvordan vil man sikre sig, at dette ikke sker, og at lufthavnens nuværende fordele i markedet forbliver fordele?

Det er et spørgsmål, vi også stillede os for 2-3 år siden, om det ville være muligt. Så vores mål er at blive klassens bedste i operative udgifter per passager, involverer ikke bare at have styr på ens investeringer, men helt grundliggendeat ændre lufthavnens organisation og at transformere, hvordan vi driver lufthavnen. Der er ikke mange lufthavne, der virkelig kan ændre deres måde at drive lufthavn på så grundlæggende, som vi gør det og derved reducere deres udgifter og samtidigt øge deres effektivitet. Det gør, at det er nemmere at snakke med flyselskaberne, som er dem, der bringer væksten.

Jesús Caballero Pinto, CEO Sofia Airport

Et punkt, hvor Sofia Airport dog med rette kan havde ambitioner om at være mere end bare en regional hub er, når man betragter lufthavnens placering i MRO markedet (Maintenance, Repair and Operations). Her er Sofia en af Europas ledende lufthavne med 6 firmaer tilstede, som f.eks. Lufthansa Technik og mere end 500 fly om året, der kommer til service.

Det er også en del af vores strategi på vej til at blive en regional hub at benytte sig af de fordele og infrastruktur, vi allerede har, og Sofia er allerede i dag en af europas vigtigste lufthavne indenfor MRO med 19 hangarer og over 500 fly om året til vedligehold. Her i Sofia modtager vi f.eks. fly til eftersyn fra Sydamerika, og vi arbejder tæt sammen med flyselskaber og MRO udbydere for bedst muligt at facilitere deres behov

Jesús Caballero Pinto, CEO Sofia Airport
Sofia Airport – en heavy weight i Europas MRO sektor. Foto: Aviation-Event

At en lufthavn som Sofia kan blive en ny konkurrent på langdistancetrafik for danske eller skandinaviske lufthavne, er der ikke noget, der på nuværende tidspunkt tyder på, og – for at være fair – er det heller ikke lufthavnens ambition. Men det viser, at lufthavnenes udvikling udenfor de nordiske grænser ikke står stille. Noget vi for eksempel også kan se i Riga Airport og med nye flytyper opstår helt nye mulighder for kreative ruteudviklere. At passagerstrømmene, som de er i dag, kan ændres, viser ikke mindst også golfselskabernes sejrstog. Så hvem ved, om det ikke om få år kan komme til at hedde, InsideFlyer afprøver ny rute til Indien via Sofia?

Forsidebillede: Sofia Airport (Foto: Sofia Airport)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *