Oslo lufthavn har ambitiøse planer om at blive internationalt knudepunkt efter ny udvidelse

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Oslo lufthavn udvider med 14 nye gates, som vil være tilgængelige for rejsende udenfor Schengen området. Byggearbejdet starter i begyndelsen af oktober i år og udvidelsen skal efter planen være færdig i andet kvartal 2022.

Denne udvidelse er vigtig for at videreudvikle Oslo lufthavn, som et internationalt knudepunkt. Den vil øge kapaciteten og give bedre forhold for vores passagerer og flyselskaber, og bedre rammevilkår for norsk rejseliv, turisme og erhvervsliv – noget som er en vigtig del af koncernens samfundsopgave,

siger Dag Falk-Petersen, som er koncernchef i Avinor, der er ansvarlig for 45 statsejede lufthavne i Norge.

I dag er kapaciteten for trafik udenfor Schengen på 5,5 millioner passagerer og vil efter udvidelsen være oppe på 8 millioner passagerer om året.

Arbejdet med udvidelsen vil starte allerede mandag den første oktober og konsekvensen for rejsende søges holdt på et minimalt niveau.

Efter seks år med bygning af den nye Oslo lufthavn har vi lært meget om hvordan vi kan bygge og drive en lufthavn samtidig. Læren af dette tager vi med os på denne udvidelse. Totalt må vi fjerne tre gates under byggeperioden, men alt i alt bør vi kunne klare dette uden at de rejsende mærkers dette i særlig grad,

siger lufthavnsdirektør Øyvind Hasaas.

Der bliver totalt 14 flyparkeringspladser, hvoraf de fire er fleksible gates, som kan håndtere trafik fra områder både indenfor og udenfor Schengen. Udvidelsen vil give et samlet areal på 39.700 kvadratmeter for rejsende til lande udenfor Schengen.

Det bliver en forlængelse af det nuværende område, nye flyparkeringspladser, som er tilpasser større fly og nye kommercielle områder. Totalt vil dette give os den nødvendige kapacitet for at kunne tilbyde en flyplads i Europatoppen for både rejsende, flyselskaber og andre samarbejdspartnere,

siger Hasaas.

Udvidelsen er også forberedt til US Preclearance, men en forudsætning for realisering af en sådan løsning er en forpligtigende deltagelse fra de aktuelle flyselskaber og en bilateral aftale mellem USA og Norge.

Den totale omkostningsramme for udvidelsen er på 3,3 milliarder NOK og finansieres af Avinor.

Illustration: Nordic — Office of Architecture

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *