Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Du forventer måske at flyselskabet hjælper dig så godt de kan når du kræver kompensation. Fremgangsmåden for at fremsætte et krav mod flyselskabet er imidlertid ikke altid lige til. I mange tilfælde kan det være godt at få lidt (gratis) hjælp undervejs i prosessen og det er her Resolver kommer ind i billedet.
Rettigheder som flypassager
For flypassagerer er det nok forsinkelser der skaber den største irritation. Her har EU heldigvis en ganske god lovgivning som dækker de fleste uregelmeæsigheder. Du har for eksempel krav på kompensation når flyet er mere end to timer forsinket for rejser på mellem 0 og 1.500 kilometer. Du kan læse mere om EUs lovgivning på området her.
Kompensation for forsinket ankomst
Rejsens længde | Beløb |
---|---|
Op til 1.500 km | 250 Euro |
Mere end 1.500 km indenfor EU og andre flyvninger fra 1.500 til 3.500 km | 400 Euro |
Mere end 3.500 km | 600 Euro |
Når du oplever forsinkelser eller andre problemer med dit flyselskab kan du enten fremsætte kravet direkte til flyselskabet, eller du kan søge hjælp hos selskaber som specialiserer sig i, at fremsætte sådanne krav. De fleste selskaber som tilbyder sådanne tjenester gør det efter «No cure, no pay»-princippet. Det vil sige, at du kun betaler for tjenesten såfremt de får godkendt dit krav. Du bør derfor altid læse selskabets betingelser grundigt igennem, da selskaberne ofte har forskellige honorarer og forskellige måder at tage sig betalt på. Det kan også anbefales, at læse om andres erfaringer på nettet.
Resolver
Der findes faktisk også selskaber som hjælper dig med at fremsætte dit krav uden at tage sig betalt for ulejligheden. Et af disse er det britiske selskab Resolver. Resolver kan hjælpe dig med at fremsætte krav mod næsten 400 forskellige selskaber i rejselivsbranchen. Her finder du de mest kendte flyselskaber, som for eksempel lavprisselskaberne Ryanair, easyJet og Norwegian, samt traditionelle flyselskaber som British Airways, KLM, Lufthansa og Emirates.
Resolver tager sig ikke bare af klager vedrørende forsinkelser og annulleringer. De kan også hjælpe dig hvis du har haft problemer med bagage, service før eller under flyveturen, eller problemer med selve bookingen.
I tillæg til klager mod flyselskaber, kan Resolver også hjælpe til med andre typer krav.
Samarbejder med flyselskaberne
Siden tjenesten er gratis opnår ikke Resolver nogen indtægt på at formidle krav. Når de ikke tager sig betalt for tjenesten så tænker du sikkert på hvordan selskabet så tjener penge?
Resolver arbejder groft sagt modsat af andre selskaber som formidler denne type krav. Ved at indsamle værdifulde tilbagemeldinger fra rejsende kan Resolver komme med anbefalinger til flyselskaberne om hvordan de kan forbedre deres kundeservice. Dette er information som har stor værdi for flyselskaberne. I nogen tilfælde samarbejder Resolver direkte med flyselskabernes kundecentre for at hjælpe dem med at løse deres opgave mest effektivt.
Resolver kan være en særlig god hjælp for flyselskaberne i perioder hvor det er mange krav som skal behandles. De sørger for at al nødvendig information er tilgængelig og opdateret således, at kravet kan behandles så hurtigt som muligt. På den måde undgår man at frustrerede kunder må indsende flere krav som skal behandles, noget som resultere i at flyselskabet sparer tid og penge.
Som altid er det vigtigt, at du selv gør dig nogle overvejelser før du bestemmer dig for om du skal sende kravet selv eller få hjælp fra et selskab. Også når tjenesten er gratis. Hos nogle flyselskaber er det enkelt at fremsætte krav om kompensation, mens det kan være både vanskeligt og frustrerende hos andre.
Oprindeligt bragt på vores norske søster site IndsideFlyer.no.
Skriv et svar