Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Passagerer i bagagerummet? Ikke nødvendigvis den mest charmerende ide, men i Qantas tilfælde giver den mening.
Qantas lancerede i denne uge deres 17 timer lange rute imellem Perth og London. Ruten presser Boeing 787 Dreamliner flyet til det yderste af dets rækkevide, hvilket betyder at vægten af gods ombord skal minimeres. Dette går ud over fragtkapaciteten, eftersom fragten er den mest kompakte vægtforøger.
Til gengæld vil man kunne udnytte dele af bagagerummet til passagerkabine, træningscenter eller en lille lounge. Denne ide tygger Qantas på, imens de er i tæt dialog med Boeing og Airbus om hvordan deres kommende fly, kan konfigureres til endnu længere ruter.
I år 2022 vil Qantas nemlig gerne kunne flyve hele vejen fra både Sydney og Melbourne til London non-stop. Dette er en distance som ingen nuværende passagerfly kan overkomme, og man må derfor gentænke indretning og performance af nuværnde fly.
CEO for Qantas, Alan Joyce har udtalt:
Jeg ved ikke hvordan det ser ud i 2022, men hvis der til den tid eksisterer en ny rejseklasse på fly, er det meget sandsynligt at det er Qantas der har opfundet den.
Dette sagde han som svar på et spørgsmål omhandlende, hvordan Qantas regner med at udnytte den tomme bagagerumsplads, som ultra-lange ruter automatisk vil medføre.
[…] kom i slutningen af marts en udmelding om at sætte sæder på nederste dæk, så der er rigtigt meget fokus på at være innovativ og skabe større indtægter på flyene. Så […]