Hong Kong med KLM i økonomiklasse

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Denne gang gik turen til Hong Kong med KLM. Som så ofte før, var det endnu en gang en tur bagerst i bussen i økonomi. Da jeg har ingen status hos SkyTeam så ingen genveje her for mig.

Når man rejser uden status er ens eneste reelle mulighed for at forsøge at få nogle gode sæder at havde tjekket ind hjemmefra og på denne måde cirka 24 timer før afgang valgt mine sæder og printet boardingkortet ud.

Valget af sæder var lidt af et sats. Da jeg modtog flydetaljerne var der ikke flere ledige gratis gangpladser (mit foretrukne) på Amsterdam-Hong Kong ruten .  Jeg satsede og valgte et midtersæde mellem to Economy Comfort Seats (sæder der kan vælges mod betaling). Jeg kunne naturligvis blot have valgt at betale for en gangplads, men så let skulle de ikke få mig. Jeg holdt løbende øje med udvikling i frie sæder, men desværre så der ikke ud til at blive nogle gratis gangpladser ledige. Planen var nu, at betale for en gangplads i forbindelse med check in. Da endelig check in åbende, var der pludselig masser af gratis gangpladser ledige…så en (gratis) gangplads det blev.

Jeg ankom tidligt til lufthavnen med metroen. En kort spadsertur til terminal 2 hvor KL/AF holder til. Ingen  kø ved check-in/baggage drop. Hurtigt videre til sikkerhedstjek. Her var der tilgengæld rigtig lang kø. 15 minutter og der passede meget godt med tiden fra jeg stillede kig i kø til jeg var igennem…og man kunne pakke sin håndbagage på ny.

Jeg kan ikke helt afgøre om jeg foretrækker modellen med et central sikkerhedstjek som i CPH eller de de-centrale sikkerhedstjek som i f.eks. SIN. Et centralt sikkerhedstjek betyder at der er ro på når man kommer ud til gaten og man behøver ikke møde der helt så tidligt som hvis det er modellen med sikkerhedstjek ved gaten. Desuden kan man have mere tid i loungen.

På en anden side betyder modellen med sikkerhedstjek ved gaten at man slipper for at stå i kø med resten af lufthavnen og man er hurtigere i loungen men igen kommer man tilgengæld til at “spilde” sin tid ved at stå I kø eller vente i boarding området.

Da jeg som tidligere nævnt ikke har nogen status hos SkyTeam brugte jeg istedet mit Priority Pass til at komme en tur i loungen med.

Priority Pass giver adgang to 2 lounges i CPH. Der kan vælges mellem ASPIRE/Servisair eller Aviator. Jeg valgte ASPIRE.

København Aspire Lounge - Indgangen
København Aspire Lounge – Indgangen

Loungen har inden for det sidste årstid eller der omkring fået en “make over”, hvilket den også trængte til. Loungen fremstår lys og nydelig og dækker de mest basale behov. Der er ro, internet, lidt at spise/snacks/drikkevarer.

København Aspire Lounge - Indretingen
København Aspire Lounge – Indretingen
København Aspire Lounge - Indretningen
København Aspire Lounge – Indretningen

Ikke den store menu, men dog kan man få lagt en bund og få stillet den værste tørst. Denne dag var der et udvalg af brød, pålæg samt suppe.

En lidt underlig detalje er at men ikke har valgt nogle mere international stik. Da det er en lufthavn kan man nok forvente at der kommer folk der ikke har et rundt to-benet stik.

 

København Aspire Lounge - Stikontakter med kun to ben - ikke for udlændinge
København Aspire Lounge – Stikontakter med kun to ben – ikke for udlændinge

Med KL1130 til Amsterdam

Havde valgt mit sæde på forhånd og blev ved check in tilbudt at købe et “Preferred Economy” længere fremme eller et ved nødudgangem. Jeg fastholdt min gratis gangplads. Det er en kort flyvning til Amsterdam så ingen grund til at bruge ekstra penge på ekstra benplads.

KLM - Benplads i økonomi på Intra-EU
KLM – Benplads i økonomi på Intra-EU

Der var en lille servering og tiden gik med lidt læsning.

 

KLM - Snacks og drikkevarer på en Intra-EU tur i økonomi
KLM – Snacks og drikkevarer på en Intra-EU tur i økonomi

Ankommet til Amsterdam

Kort transfer i Amsterdam og derfor ingen tid til at besøge en lounge her. Blot ned til gaten hvor der ventede endnu et sikkerhedstjek ved gaten. Jeg var en af de sidste der kom igennem.

KLM - Boeing 747 klargøres til turen til Hong Kong
KLM – Boeing 747 klargøres til turen til Hong Kong

Med KL887 til Hong Kong

Jeg havde som tidligere nævnt valgt en gang plads. Da jeg chekede ind var der ikke andre på den række hvor jeg sad. Da jeg tjekkede igen dagen efter inden jeg tog i lufthavnen var vinduespladsen blevet snuppet. Midterpladsen stadig fri og den forblev fri hvilket er en dejlig ting da det giver lidt mere privatliv og plads omkring sig.

KLM - Benplads på økonomi på langrute
KLM – Benplads på økonomi på langrute

For at være en smule forberedt på turen fra Amsterdam til Hong Kong havde jeg kontrolleret hvilke film og programmer KLM viste på deres app “Movie & More”. Det er en god app som flere selskaber burde efterligne. Således kan man inden turen se hvad der er på programmet og om man er nød til at fylde sin iPad med underholdning inden turen.

Da skiltet med sikkerhedsbæltet var blevet slukket gik personalet igang med servering af en omgang drikkevare og udlevering af menukort.

 

KLM - Pre dinner drinks i økonomi på langrute
KLM – Pre dinner drinks i økonomi på langrute

 

KLM - Menukortet i økonomi på langrute
KLM – Menukortet i økonomi på langrute

Så var det bare på med hovedtelefonerne og slå tiden ihjel med noget underholdning. Nu skulle det så vise sig at personen ved vinduespladsen havde bestemt sig for at holde midtersædet og jeg igang. Med cirka 2 timers mellemrum skulle vedkommende ud og benytte toilettet…det kan godt blive en kende irriterende. Det er naturligvis ikke med vilje, men har man den tendens, så bør man nok overveje, ikke om en gangplads er mere rigtig. Nu var det en eftermiddags afgang, men det blev ikke til megen søvn. Havde det været en sen aften afgang, villet det sikkert have irriteret mig en del mere at skulle ud af sædet hver anden time.

Turens højdepunkt var absolut aftensmaden. Jeg havde valgt black bean chicken og det var absolut et af de bedste economy class måltider jeg har fået. Salaten var ok. Tilgengæld var deserten skuffende.

KLM - Aftensmaden i økonomi på langrute
KLM – Aftensmaden i økonomi på langrute

Aftensmanden var overstået blev der serveret the og kaffe. Turen var temmelig begivendenhedsløs i timerne efter aftensmaden, og udover min medpassager, der hyppigt ville ud fra sit vinduessæde var der ikke meget at skrive om.

Et par timer før landingen in HKG var det blevet tid til morgenmad.

KLM - Morgenmaden i økonomi på langrute
KLM – Morgenmaden i økonomi på langrute

 

Det blev så tid til morgenmad. Hvor aftenmaden var en positiv overraskelse var mogenmaden en tilsvarende skuffelse. Morgenmaden bestod af den sædvanlige smags- og kosistensløse omelet og resten af pakken smagte af endnu mindre. Den største oplevelse var den slatne kaffe.

Det gode ved denne flyving er at måltiderne faktisk følger de lokale tider. Altså aftensmad om aftenen lokal tid Amsterdam og morgenmaden om morgenen lokal tid Hong Kong.

Det blev endelig tid til at lande i Hong Kong. En af mine absolut favorit destinationer. Desværre gik turen ikke til Hong Kong men med færge over til mainland Kina.

I stedet for at gå gennem immigration og ind i Hong Kong, gik turen op til skranken hvor man køber færgebiletter til forskellige destinationer i Kina.

Når man køber sin færgebillet giver man samtidig personalet sin baggage kvittering. De sørger så for at ens baggage bilver afhentet ved baggagebåndet, lastet på færgen og kommer med over på den anden side, hvor det så bliver udleveret.

Alt I alt endnu en begivenhedsløs tur hvor man blev transporteret fra A til B og KLM gjorde det. Hverken mere eller mindre. Personalet gjorde ikke noget særligt indtryk og prøvede heller ikke på at gøre det. I mit perskeptiv en ganske normal KLM flyvning.

Som en sidste kommentar så sker der altid noget anderledes i Kina, som for eksempel denne Limousine. Alting er bare længere eller større i Kina og det kunne vi se på denne Hummer, som meget godt viser at man i Kina tænker meget materielt, da dette viser velstand.

Hummer Limousine i Kina
Hummer Limousine i Kina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *