Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
På denne 1 times flyvning hjem fra Berlin har SAS sat et Jet Time ATR72 turboprop fly ind. Det kan ofte være en knap så god oplevelse, men dette fly var ganske nyt og komforten ombord var udemærket.
Der var selvfølgelig støjen fra de 2 turboprop motorer, men med et par gode støjereducerende hovedtelefoner, så bliver det ganske behageligt.
Tilbage til ankomsten til lufthavnen og den senere boarding. Berlin Tegel lufthavnen, som SAS benytter, ligger rimeligt fornuftigt i forhold til byen og på denne lørdag middag hvor jeg skulle afsted, tog det kun 25 minutter at komme fra hotellet i centrum og til lufthavnen. Dertil er prisen for en taxi ganske fair og jeg betalte 25,- Euro (inklusiv lidt drikkepenge).
Når du ankommer til Berlin Tegel lufthavnen, så syntes meget at være ganske rodet og kaotisk, da hvert at områderne fra A til D ikke er så store og føles ofte overfyldt. Det er så også en af fordelene, da jeg ofte oplever at jeg mange gange kan komme hurtigt igennem sikkerhedskontrollen og ud til gaten. Sikkerhedskontrollen ligger i alle tilfælde tæt på gatene i hvert af områderne – og i nogle tilfælde har hvert enkelt gate sin egen sikkerhedskontrol.
Inden jeg gik igennem sikkerhedskontrollen valgte jeg lige at stoppe op for at få en curry wurst. Lige uden for indgangen til D området findes en ombygget sporvogn, som laver ganske udemærkede curry wurst’s.
Det tog under 5 minutter denne dag at komme ud til gaten og boarding startede godt 10 minutter efter. Der var ingen prioritets boarding, så det var blot en lang række. Jeg var blandt de første der kom ombord og kom hurtigt op til min vinduesplads på række 3.
Når du flyver med en ATR72, så er indgangen bagerst og det betyder at SAS har valgt at placere deres SAS Plus kabine på de bagerste rækker for at de kan komme hurtigst ud. Dette er jeg faktisk ret så uenig i er en god ting. Flyet er så lille at det næppe betyder mange minutter, men med komforten taget i betragtning, så er der ganske meget mere støj bagerst i flyet grundet motorerne. Så jeg finder dette værende et lidt skidt valg – dog er der sikkert nogle som gerne vil være de første ude af flyet – jeg venter dog gerne 4-5 minutter ekstra ved ankomsten for at have mindre støj i de typisk 60-90 minutter flyet er i luften.
Der var overaskende god plads mellem sæderne og komforten var klart bedre end nogle af de hårde Recaro sæder, som for eksempel Lufthansa benytter. Flyet jeg var med var kun 3 år gammelt og det var en positiv overraskelse, da jeg ofte syntes at Jet Time’s flåde lider lidt af alder. Det er dog primært deres Boeing 737 som har en gennemsnitlig alder på 23 år. Deres ATR flåde er kun lige over 6 år i gennemsnit.
Efter 15 minutter var alle ombord og vi var klar til at komme afsted. Der var desværre godt med trafik foran os. Så vi fik lov at vente 10-15 minutter før vi fik grønt lys til at lette. Der var 8 fly foran os og 6 af dem var sjovt nok også turboprops fly af typen DASH 8 – Q400 fra primært Airberlin.
En ATR72 er ganske hurtigt i luften og derfor kunne personalet ombord hurtigt starte servicen. Jeg bad om mit ”sædvanelige sæt” af en Coca-Cola Zero og en Froosh Smoothie. Der var lidt usikkerhed omkring det at jeg kunne få dette gratis som EuroBonus Diamant medlem – det er lidt ærgerligt at det forsat kan være en usikkerhed om fordelene. Ellers var der ikke noget at udsætte på personalets service på denne tur.
Da der efter serveringen kun var kort tid til landing, var der ikke så meget mere at berette om. Vi landede lidt efter tidstabellen og da vi parkerede ved D-gatene, så var der kun en kort gåtur til at jeg var ude og på vej hjem.
Det är du som inte kan reglerna för vad som gäller för passagerare med Diamantkort.
På de kortaste ruterna där det bara serveras kaffe eller te i SAS Go kan du som Diamond/Pandionkort innehavare inte heller få något annat. Så stewardessen gjorde inget fel som var i tvivel.
På de ruter där man kan köpa drickevarer, snacks och mat har du som Diamondkortinnehavare rätt att få drickevarer gratis!
Takker for kommentaren – dette vil jeg selvfølge få undersøgt og sikret at det er rette information der står. Det interessante er at det var purseren ombord der kom og sagde at det var OK med dette. Til dette er jeg enig i at jeg burde have ret til det.
Reglerne er følgende som jeg læser dem:
LINK: http://www.sas.dk/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/diamant/
Der var salg og betalingsterminalen var fremme og det var der jeg spurgte at det burde være gratis for Diamond.
Ja. Men du skriver ju själv att det är ett cons-
att det bara serveras kaffe/te/vand i Go. Då var det alltså ikke salg ombord. Det ska det heller ikke vara på TXL-CPH.
Och som det står i texten”gaelder på flyvninger hvor vi tilbyder salg fra vores meny i SAS Go”
Alltså inga gratis drikkevarer till Diamond i SAS Go
Hej Henrik
Bliver nødt til lige at kommentere på din artikel og kritik af besætningens manglende viden. Du har selvfølgelig ret i, at man som EBD kunde har visse “rettigheder”, men disse rettigheder følger den klasse man rejser i, og det servicekoncept der findes på den pågældende flyvning. Forklaring: hvis du sidder i GO, og der på flyvningen bliver tilbudt kaffe og te (og ikke varer fra salgsvognen) kan du ikke forlange dette, heller ikke som EBD kunde! Hvis du derimod er med på en længere flyvning, hvor der udbydes drikkevarer fra salgsvognen, har du selvfølgelig mulighed for at få dette servere disse gratis. Tag gerne en snak med EuroBonus, hvis du ikke er enig eller ønsker ændringer.
Takker for kommentaren – dette vil jeg selvfølge få undersøgt og sikret at det er rette information der står. Det interessante er at det var purseren ombord der kom og sagde at det var OK med dette. Til dette er jeg enig i at jeg burde have ret til det.
Reglerne er følgende som jeg læser dem:
LINK: http://www.sas.dk/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/diamant/
Der var salg og betalingsterminalen var fremme og det var der jeg spurgte at det burde være gratis for Diamond.