Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Ryanair flyvninger kan ophøre indenfor Storbritanien hvis landet forlader EU.
Som et irsk registeret selskab kan Europas største lavprisselskab blive påkrævet et britisk luftoperatørscertifikat, kaldet AOC, for at kunne fortsætte med at operere indenrigsruter i Storbritanien efter at Brexit bliver implementeret. Det meddelte Ryanairs CFO Neil Sorahan i onsdags.
Da intra-UK flyvninger kun udgør 2 % af Ryansairs samlede rutenet overvejer selskabet helt at nedlægge ruterne, siger Sirahan i 2017 til Global Airfinance konferencen i Dublin. Ruterne som kan blive berørt ses på kortet nedenunder:
Ryanair var et af de mest frittalende selskaber imod Brexit inden afstemningen i juni sidste år. Efterfølgende har selskabet meddelt at det ønsker at bremse den ellers planlagte UK-ekspansion. Til trods for den klare udmelding valgte Ryanair i forrige uge at offentligøre om 9 nye ruter fra Stansted og udplacering af ekstra fly!
EasyJet licens
EasyJet, Europas 2. største lavprisselskab, står også overfor den modsatte problematik da det kan komme til at kræve en europæisk bevilling for at kunne drive størstedelen af sin nuværende timeplan. Selskabet har meddelt at det undersøger hvordan det bedst kan komme udenom problemet – eventuelt ved at købe et andet flyselskab eller ved at registrere et hovedkontor i et EU-land.
Det kræver kun 3 ansatte, bagagehåndtering, fly og en ingeniørvirksomhed for at kunne kvalificere sig til en AOC, og processen tager kun et par måneder. London-baserede IAG, som ejer British Airways, har allerede flylicenser i Spanien og Irland og står derfor ikke med samme udfordringer. Behovet for en udenlandsk AOC kan dog blive overflødig hvis Storbritanien bliver enige med EU om at forblive en del af det europæiske luftfartsmarked selv efter at have forladt EU.
Skriv et svar