Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I næste uge skal Norwegian afholde en ekstraordinær generalforsamling. Dette er for at få en enighed om at konvertere gæld om til aktier. Dertil vil der også ske en restrukturering af flyselskabet. Vi giver overblikket i denne artikel.
Norwegian kom i dag med en plan for hvordan flyselskabet kan overholde de krav som den norske regering har sat op for at de kan få et adgang til et statslån på 2,7 milliarder norske kroner.
Det helt generelle er at den skal konverteres leasing forpligtigelser for 5,3 milliarder norske kroner om til aktier i det “Nye Norwegian”.
Af andre centrale ting nævner selskabet følgende i beskeden til den norske børs i dag:
- Total skal der konverteres gæld for 8,9 milliarder norske kroner
- De eksisterende aktionærer vil ende med at få 5,2% af aktierne i Norwegian
- Lessingselskaberne vil have 53,1% af aktierne og obligationslångiverne vil have 41,7% af aktierne
- Ændringer i flyordrer og leasing aftaler skal annulleres/opsiges
- I den nuværende situation kan Norwegian overleve i 6-9 måneder og bruge mellem 300-500 millioner norske kroner om måneden
- Flyflåden skal reduceres ned til 110-120 fly fra de 168 der er i flåden i dag
Norwegian forventer ikke at situationen i industrien er tilbage til normalt igen før i 2022. Dog er der forsat positivt tiltro til højsæsonen for 2021.
Så frem til marts 2021, så vil det kun være fokus på at holde 7 fly i gang i Norge. Europa (inklusiv Danmark) vil først komme i gang efter marts 2021. Så der kommer ikke et Norwegian fly på for eksempel København – Aalborg ruten før tidligst marts 2021.
Det samme gælder for deres langrute forretning. Så selvom de gerne vil fastholde ruter ud af London Gatwick til amerikanske destinationer, så bliver det altså ikke før tidligst marts 2021.
Hvilke markeder vil det “Nye Norwegian” være på
Hovedmarkederne i det “Nye Norwegian” vil være følgende:
- Indenrigs i Norge
- Nordiske lande
- Flyvninger fra de nordiske lande og til Europa
- Forsat base i London Gatwick med ruter til high density destinationer i USA (f.eks. New York, Los Angeles og andre)
Så dagens udmelding fortæller en del om hvilken retning vi kommer til at se Norwegian følge. Det bliver ikke helt så koncentreret om Norden, som vi havde gættet lidt på. Det er lidt overraskende at de forsætter med deres London Gatwick base, men de må anse det som værende økonomisk attraktivt og at der vil være økonomi i at starte det op igen.
Du kan læse Norwegians oplæg her.
annette kier siger
Kære Henrik.
Ved du om man får sine penge for en flybillet retur hos Norwegian for aflyst fly ?
V H
Annette
Hej Annette,
Lige nu ved vi at mange flyselskaber er meget længe om at tilbagebetale penge for aflyste fly. Norwegian er også blandt dem og med deres nuværende økonomiske situation tror vi at der går noget tid før der kommer gang i det.
Har du ansøgt om refundering?
Norwegian har på denne side forklaret hvordan du skal ansøge om refundering: https://www.norwegian.com/uk/flight-status/updates/
Hilsen
Henrik
Tak for hurtig svar.
Ja vi har søgt men intet hørt.
Er der tale om måneder før vi hører noget ?
V H
Annette
Lige nu vil vi gætte på mellem 3-6 måneder. Desværre 🙁