Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS udtalte sig om dette i går aftes til det svenske Dagens Industri, at de vil bruge den ene af deres tre Airbus A321LR på en helårsrute til Boston. Det er noget som reelt var ventet og InsideFlyer og flere andre medier har gættet på det siden SAS offentliggjorde købet af netop denne model.
Grunden til at Boston var et klart valg som den første Airbus A321LR rute er at SAS lige nu benytter et af deres store Airbus A330 på ruten (rutenummeret er SK927). Dette fly er for stort i perioder af året og derfor vil det mindre Airbus A321LR passe person til den 8 timers flyvetur, der er mellem København og Boston. Det vil helt konkret betyde at SAS får et frigivet et ekstra langrutefly, som kan bruges til en nu destination eller til at indsætte ekstra afgange på en eksisterende rute.
Til Dagens Industri udtalte SAS følgende:
For SAS er dette en helt ny flytype, som er utroligt godt tilpasset det skandinaviske markedet og det rejsemønster som er til og fra regionen. Det giver SAS muligheden for at tilbyde vores rejsende flere interkontinentale ruter, færre mellemlandinger og kortere rejsetider fra Skandinavien. Det nye fly tilbyder det et serviceniveau på samme niveau som de øvrige langdistancefly i SAS flåden. Så du vil få samme komfort og variation i rejseklasserne.
Karl Sandlund, Salgschef i SAS
Airbus A321LR er af typen narrow body og har derfor kun en central midtergang. Der er plads til 157 passagerer fordelt i 3 klasser:
- 22 i Business Class (bliver en ny type og anderledes end den vi kender i dag)
- 12 i SAS Plus
- 123 i SAS Go
SAS har ikke fremvist det endelige design af kabinerne, men har bekræftet at det bliver et nyt Business Class sæde. Business Class sædet vil være fra producenten Thompson Aero og det er et sæde som flere andre flyselskaber allerede har benyttet i deres Airbus A321LR fly. Aer Lingus som bruger flyet mellem Shannon og til blandet Boston, Montreal og Minneapolis.
Så SAS har tænkt sig at lave en ganske flot kabine, men med hele 22 Business Class sæder. Det vil være samme standard som deres anden Business Class, som du kender i dag med lie-flat og samme design tema. Det sæde som SAS bruger i dag er også fra Thompson Aero og hedder Vantage XL
Ruten er på nuværende tidspunkt planlagt til at starte op den 18. september 2020. Det skulle have været tidligere, men leveringen fra Airbus er blevet forsinket. Billetterne vil blive sat til salg om 5 dage den 20. november 2019.
For at få en ide om hvordan flyet er indrettet, så kan du se denne Aer Lingus video:
Direkte rute fra Aarhus til New York?
Vi regner med at de to andre fly skal bruges på ruten til New York. Det bliver højest sandsyneligt ikke ud af København alene. Vores kilder oplyser at det der lige nu arbejdes med en rutekombination til New York fra Aarhus, Stavanger og Bergen. Den nye flytype vil passe helt perfekt til sådanne rute og tillade SAS prøve markedet af fra for eksempel direkte fra Aarhus.
Det passer rigtigt sammen med den nuværende satsning på Aarhus SAS har gang i. Vi gætter derfor på at SAS snart vil begynde at sætte flybilletter til salg for at skabe grundlaget for de nye ruter i takt med at de to sidste fly leveres næste år.
Fra København vil der nok også komme en Airbus A321LR rute til New York, da der ikke hele året kan drives 2 daglige afgange med de en primært Airbus A330.
Fakta om Airbus A321LR
Se denne faktaark fra Airbus om deres A321LR:
Forsidebilledet: SAS Airbus A321LR – foto: SAS
Skriv et svar