Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har på det seneste gjort det rigtig godt når det kommer til punktlighed. Og på Ciriums liste for 2024 ender de på en flot 9. plads.
At SAS er det 9. mest punktlige flyselskab i verden er bestemt flot og noget kunderne kan mærke. Det er rart at kunne være rimelig sikker på at komme frem til tiden – og det kan du med SAS i øjeblikket. SAS er et af de to eneste europæiske flyselskaber i top 10.
De seneste 4 måneder har SAS indtaget den europæiske førsteplads på Ciriums liste og det viser hvor meget SAS fokusere på punktligheden i deres produktion. Det ses også ved at SAS CEO Anko van der Werff poster dette på LinkedIn:
Ciriums rapport viser følgende
Ciriums rapport for 2024 viser at blandt de globale flyselskaber, så er Aeromexico (AM) på en førsteplads med i alt 86,7% af alle afgange, som ankommer til tiden. Iberia (IB) og SAS (SK) ligger på henholdsvis en ottende og niende plads. SAS med en on-time arrival på 81,4% målt ud fra 217.998 flyvninger.
Hvis vi kigger ind i Europa, så ser det endnu bedre ud for SAS. Ciriums rapport tager både de netværksselskaberne og low-cost selskaberne med i en samlede liste. Fjernes de vil SAS være på en anden plads, da første pladsen går til Iberia Express (I2) med “kun” 44.140 flyvninger.
Skulle man kigge på den relative punktlighed, så har SAS med sine 217.998 flyvninger en førsteplads. Dette ses i nedenstående grafik:
Der er SAS en anelse mere præcis end Vuelling (VY) og har flere flyvninger end Iberia (IB).
En ekstra faktor i præcisionen er at SAS operere i et helt andet klima med flertallet af deres flyvninger. Iberia og Vuelling er primært i det sydlige Europa, men SAS (og Norwegian på femtepladsen) har en lang vinter, som giver problemer med ting som sne, de-icing, frostgrader og vind. Dette gør at resultatet i vores vurdering er klart til en førsteplads.
Punktlighed er noget vi kommer til at kigge mere ind i her i starten af 2025. Vi kigger mere ind i hvordan flyselskaber, med udgangspunkt i SAS, sikre sig en høj punktlighed. Det er et arbejde som starter mange timer før den første passager boarder flyet. Mere om det senere.
Foto: Scandinavian Airlines Airlines A320-251N (SE-DOY) i Dublin Airport (DUB) (BongoPlanes)
Skriv et svar