Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har netop præsenteret et underskud for deres skæve regnskabsår 2022/2023, som går fra november til november. De melder om et underskud på hele 3,6 milliarder danske kroner.
Regnskabet viser et underskud før skat på 5,5 milliarder svenske kroner mod 7,8 milliarder svenske kroner i 2021/2022. Så det er trods alt et mindre underskud, men forsat skidt når vi kigger på de nærmeste konkurrenter.
Skidt regnskab sammenlignet med konkurrenterne
SAS var ikke forventet at få et stort positivt resultat. Vi har måned for måned kunnet følge med i resultaterne, da SAS hver måned har skulle rapportere det som følger af deres Chapter-11 proces.
Men når vi kigger på konkurrenterne, så er det interessant og viser at der fortsat er en del at arbejde på for SAS.
Norwegian har fremvist deres største overskud for årets første 3 kvartaler (også et nyt flyselskab som sådan). Men det viser lidt om hvad en Nordisk flyselskab har skullet kunne frembringe. SAS og Norwegian kæmper på mange måder om de samme kunder. SAS forsøger virkelig at kigge på ferie- og fritidsmarkedet og det er netop der Norwegian har flest kunder.
Air France – KLM gruppen, som netop har fået godkendt at kunne blive en af de nye ejere af SAS, har kunnet frembringe et driftresultat der er steget med 31 procent i forhold til året før.
Lufthansa gruppen og IAG har også vist samme store fremgang i deres tal.
Så det viser at der altså er noget helt grundlæggende galt med økonomien i SAS. Så det bliver meget spændende at følge om SAS kan ændre grundlaget, for ellers vil der ikke komme et overskud.
Vil SAS kunne få overskud i for regnskabsåret 2023/2024?
Vi tror på at svaret er nej. Det ligger ikke i kortene lige nu at SAS vil kunne fremvise et overskud næste år, selvom de selv har forventet det.
Meget afhænger fortsat af hvordan Chapter-11 processen endeligt ender.
Til Børsen siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank følgende:
Der skal mirakler til, før SAS kan lande overskud næste år. Når selskabet bliver afnoteret fra børsen har ledelsen noget mere diskretion til at gennemføre sparemanøvrer, så vi må se, hvad der sker. Jeg mener dog, at man kan skyde en hvid pil efter overskud næste år.
Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank til Børsen
Scandinavian Airlines Airlines A320-251N (SE-DOY) i at Dublin Airport (DUB) (BongoPlanes)
Skriv et svar