SAS er nu et fem-stjernet flyselskab

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

APEX annoncerede i sidste uge at SAS nu var kommet på deres liste over fem-stjernede flyselskaber. Dette skete på samme event, hvor SAS fejrede at de var kommet godt ind i SkyTeam alliancen.

SAS er startet på et nyt kapitel, hvor de er kommet ganske overbevisende godt fra start. En række af gode og positive nyheder er i de sidste uger blevet meldt ud og denne kåring er endnu en af dem.

I rejseindustrien er der ganske mange forskellige kåringer i løbet af året. Inden for flysselskaberne er APEX en af dem. APEX kalder sig selv for en global non-profit organisation, men er drevet af deres medlemmer. Medlemmerne er flyselskaberne, alliancerne, lufthavne, leverandører og leasingselskaber.

Når du som selskab er medlem, så er der forskellige ting, som bliver muligt.

Et eksempel er at SAS CEO Anko van der Werff, er blandt året “Board of Governors”. Et board som mødes og blandt andet giver guidance om tiltag i branchen inden for APEX. SAS er derfor med hvor det sker og meget aktiv i networking delen.

Kilde: APEX / PR

Det giver også mulighed for at deltage i kåringerne og det er der SAS i år er blevet et APEX FIVE-STAR GLOBAL flyselskab. Listen er i år følgende:

  • Aeroméxico
  • Air Canada
  • Air China
  • Air France
  • Air New Zealand
  • American Airlines
  • ANA
  • Austrian
  • Cathay Pacific
  • China Airlines
  • Delta Air Lines
  • EL AL
  • Etihad
  • EVA Airways
  • Finnair
  • LATAM Airlines
  • Lufthansa
  • Korean Air
  • SAS
  • Swiss
  • United Airlines
  • Vietnam Airlines
  • Virgin Atlantic
IMG_9408.jpeg
SAS modtager APEX FIVE-STAR GLOBAL beviset. Foto: InsideFlyer

Der kåres også i kategorien APEX FOUR-STAR GLOBAL:

  • British Airways
  • LOT Polish Airlines
  • Malaysia Airlines
  • South African Airways
  • TAP Air Portugal

Det er bestemt godt at se SAS virkelig arbejder på at komme godt videre fra mange års nedadgående tendenser og at tiden efter Chapter-11 viser at vi skal se mange gode nyheder og fremdrift i SAS. Det er værd at nævne nogle her:

  • Opstartet i SkyTeam
  • Tæt samarbejde med KLM, Air France, Delta Air Lines og flere
  • Gode codeshare aftaler med blandt andet Delta Air Lines er godkendt
  • To nye Airbus A350 vil blive leveret. Det første i første havldel af 2025
  • Ny europæisk Business Class kommer i 2025
  • Nye langruter er præsenteret (Atlanta og Seattle)

Så SAS har virkelig gjort sig umage for at blive et bedre flyselskab for deres kunder og medarbejdere. Men der er fortsat et hårdt arbejde for at sikre stabilitet og ro på de interne rækker, så vi ikke ser de mange strejker og negative “enhancements”.

At blive et APEX FIVE-STAR GLOBAL flyselskab er endnu en flot milepæl, men vi skal også huske kildekritikken. Når listen kigges igennem, så mangler flyselskaber som Singapore Airlines, Turkish Airlines, Emirates og Qatar. Flyselskaber som alle har et virkeligt højt niveau i deres produkter. På listen finder vi United Airlines og Air China – ikke lige flyselskaber vi altid forbinder med bedste produkter og services. Så APEX listen er ikke helt retvisende i sig selv.

Du finder Singapore Airlines, Turkish Airlines, Emirates og Qatar, sammen med 4 andre flyselskaber på listen over APEX WORLD CLASS flyselskaber:

Denne kåring sker som en ekstra kåring og flyselskaber kan være på begge, som eksempelvis KLM. At blive et APEX WORLD CLASS flyselskab sker udover passagernes feedback, så også ved at industriprofessionelle gå flyselskabets service og produkter grundigt igennem. Det sker igennem flere flyvninger og på alle tilgængelige kabineklasser.

APEX siger selv at en kåring til at blive et APEX FIVE-STAR GLOBAL flyselskab sker på baggrund af passagernes feedback på Tripit. Tripit er en rejseapp til brug for at samle alle sine bookinger på tværs af rejsen. Der kan feedback gives på en fem-stjernet skal og der er mere end 1 million flyvninger som har fået feedback. Dette er givet på tværs af godt 600 flyselskaber verden over. De konkrete data er dog ikke synlige og mulige at kigge ned i. Så vi kender ikke det præcise datagrundlag.

Uanset hvad – så er det ganske godt at se SAS nu melde mange positive ting ud efter flere år med svære og til tider ganske nedgative udmeldinger. Vi ser frem til et nyt kapitel i SAS, hvor også Københavns Lufthavn som den nye centrale hub for SAS, vil hjælpe med at gøre det nemmere og bedre at flyve med SAS i fremtiden.

Foto: InsideFlyer



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *