Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Når sommerprogrammet starter op i slutningen af marts får SAS et “nyt” Airbus A340 fly. Dette fly kommer fra LAN Chile og lejes for perioden op til de får deres første nye Airbus fly leveret i starten af 2015.
Dette fly fra LAN Chile gør at SAS kan følge deres plan med de oversøiske ruter hen over sommeren.
Flyet har har plads til 262 passagerer fordelt på 42 sæder i business class (som vil hedde SAS Business med SAS) og 220 i economy (som vil hedde SAS Go med SAS). Dette er stort set det samme som SAS har i dag på deres Airbus A340-300 fly.
Der er dog væsentlige forskelle som vi på Bonusfeber mener man skal være opmærksomme på. Dette er det faktum at der ikke er nogen SAS Plus kabine som vi kender det fra SAS produktet (46 SAS Business, 28 SAS Plus og 171 SAS Go). Da vi på Bonusfeber forventer at dette LAN Chile fly vil blive sat ind på forskellige ruter og indgå i den normale rotation som SAS benytter så vil man hvis man har booket en SAS Plus billet blive nedgraderet (med refundering efter reglerne) til SAS Go. Derfor skal man være meget opmærksom på dette for at undgå at komme i denne situation. Sidst da SAS benyttede fly uden Plus-kabine (OmniAir og HiFly til Washington) så blev passagerer på Plus dog opgraderet til Business, såfremt der var plads. Men med færre Business Class-stole på denne A340, så er chancen for det ikke så står. Alt dette afhænger dog at hvor gode SAS er til at få implementeret den nye seatmap i bookingsystemerne og undgår at sælge Plus-sæder på afgange med dette fly. En tredje mulighed er også at den primært bruges på en rute (som f.eks. Omni og HiFly primært blev brugt på København-Washington-ruten) og at der dermed ikke bliver sat SAS Plus billetter til salg på denne rute. Hvad der bliver løsningen må tiden vise. Endnu vises den nye seatmap ihvertfald ikke i bookingsystemerne på nogle af SAS afgangene.
Derudover vil det betyde et øget pres på SAS Business delen da der potentielt vil være flere som vil betale Eurobonus point for at opgradere sig som under normale forhold ville have nøjes med SAS Plus. Dette vil også være et potentielt problem for brugen af OptionTown til opgradering.
Sædekonfigurationen ser ud som følger:
På den kommende SAS Business er der dog nogle klare fordele, da man træder ind i en kabine som er lidt mindre end den SAS bruger på sine egne fly og dermed færre passagerer som der skal serviceres. Dertil er det en meget nyere kabine med dejlige sæder og store skærme på 15.4 tommer (SAS har i dag på sine Airbus A340-300 en 10.4 tommer skærm). Derfor vil der for den som rejser på SAS Business være fordele at hente ved netop at komme med dette fly.
På SAS Go siden er der stort set ikke nogen forskel udover at der er flere sæder på dette fly end SAS har på deres egne Airbus A340-300 fly. Skærmen er en anelse større og flyet er som standard udstyret med Video-on-demand (som SAS ikke har idag). Om SAS vil bruge dette vides dog ikke, men gør de, så er det en klar forbedring.
Igen er hele konfigurationen ny og dermed også i bedre stand på dette fly og det vil være med til at gøre oplevelsen bedre, da det drives af SAS personale og med den eksakt samme service som ved alle andre flyvninger.
Så med dette fly så vil man alt efter hvilken klasse man rejser risikere en skuffelse eller en positiv oplevelse. Så man bør kigge sig lidt for når man skal booker oversøiske rejser. Dog vil det primært være positivt, da vi forventer at bookede Plus-passagerer opgraderes til Business, hvis der er plads og at SAS Go kabinen har bedre underholdningssystem end SAS har som standard på andre fly.
Hvis man har spørgsmål til dette så kan det stille i vores forum på følgende link. Her kan vi blandt andet hjælpe med at identificere hvilket fly som er planlagt til en given adgang eller andre spørgsmål.
Skriv et svar