Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I dag er det kommet frem at SAS og selskabet bag ved blandt andet Oslo Lufthavn, Avinor, har haft forhandlinger i gang om at skabe flere ruter ud af de norske lufthavne.
Det er Aftenposten.no, som i dag har Der er tale om både ruter ud i Europa, men også flere direkte langruter fra Oslo.
Det er en forhandling, som i følge Aftenposten har været i gang siden sidste år. Det er en såkaldt intensionsaftale som SAS og Avinor har lavet. Aftalen træder i kraft til Nytår og SAS skal hjælpe med at sikre at Avinor får en øgning i den samlede trafik på 4% om året.
Koncernchefen i SAS, Rickard Gustafson, siger til Aftenposten, at der er overvejelser om at flytte eksisterende ruter til Oslo en eller flere dage om ugen, i kombination med et ruteprogram med København eller Stockholmd.
I bund og grund betyder det nok for København, at man vil se afgange flytte til Oslo. Dette er noget, som er set på ruten til Miami. Eftersom SAS ikke har offentliggjort nogle planer om at købe flere fly til deres langruter og det faktum at deres kommende fly af typen Airbus A350 først kommer tidligst i 2019, så vil det betyde at København og Stockholm vil miste afgange til Oslo – i hvert fald på den korte bane. Vi kan derfor se at SAS kommer ud med en snarlig medling om at de har enten købt nogle brugte fly eller lejer nogle for at kunne dække denne nye store satsning på langruterne.
Aftenspostens kilder siger at det er følgende destinationer som er i spil:
- Los Angeles
- Chicago
- Houston
- Minneapolis
- Toronto
Dertil nævnes ruter til Kina og Sydkorea i aftalen.
Det er en spændende udmelding vi har set i dag, som kommer ganske kort efter at SAS har fremlagt deres regnskab, som for 3. år i træk viser overskud. Så det bliver interessant hvad vi hører fra SAS i de kommende måneder.
Jeg synes typisk jeg har oplevet lav belægning på Chiacago ud af københavn, så det ville måske hjælpe lidt hvis den fløj fra OSL et par dage.
Det er nok også det SAS kigger på. Skær ned på nogle ruter og frigiv fly på den korte bane indtil nye fly kommer ind i flåden. Men det bliver lidt noget “roderi” at du skal passe på med hvornår det er direkte og hvornår det er “via”.
Meget ærgerligt set med danske øjne.
Jeg forstår det dog ikke. Hvad med den kommende forøgede norske flyskat?
Avinor har oplyst at de vil arbejde på at holde omkostninger nede. Så der kommer vel noget derfra.