SAS i stort samarbejde om brugen af hydrogen baserede fly

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS var i sidste uge i Stockholm del af et stort møde om omkring muligheden for at bruge hydrogen baserede fly og infrastruktur i Norge og Sverige. De gjorde det sammen med blandt andet Airbus, Avinor, SAS, Swedavia og Vattenfall.

Dette nye samarbejde vil arbejde mod at sikre en bedre forståelse for brugen af hydrogen baserede fly og den infrastruktur, som der skal være tilstede for at det kan virke.

Samarbejdet, som blev lanceret i sidste uge, fokusere på Sverige og Norge i denne omgang, men vi er sikre på at Danmark også vil komme med i dette samarbejde. Det er naturligt og nærliggende for de få danske indenrigsruter at kigge på dette.

Både på flyvninger indenrigs i Sverige og Norge, men også mellem landene vil det skulle undersøges nærmere, hvordan man kan transformere flyene og infrastrukturen i lufthavnene.

Der er i første omgang tale om et studie der omhandler 50 lufthavne i de to lande. Målet er at kunne levere “zero carbon emission” i 2050.

Blandt andet Anko van der Werff deltog i sidste uge i Stockholm. Foto: Avinor / PR

Hydrogen har en nøglerolle når vi som pioneer inden for sustainable luftfart i fremtiden skal løse CO2 udledningen.

Norge og Sverige i blandt de mest krævende regioner inden for luftfart og har et stort potentiale for en grøn hydrogen produktion.

Jeg er glad for at Airbus deltager i et sådanne samarbejde med partnere fuldt engageret i at sikre at industrien reducere CO2 udledningen markant. Det passer godt ind i vores strategi med at implementere hydrogen baseret økosystemer de rette steder i verden.

Guillaume Faury, CEO Airbus

SAS CEO Anko van der Werff er også glad for at netop SAS deltager i dette nyetablerede samarbejde:

Verden tager positive skridt i mod en mere grøn fremtid. SAS har en kommitment om at tilsikre at kommende generationer fortsat kan udnytte mulighede for at rejse globalt.

Ved at lave dette samarbejde mellem stærke og innovative spillere i industrien, tager vi del i vores ansvar i at drive transistionen mode en reduceret CO2 udledning.

Anko van der Werff, CEO i SAS.

Brugen af hydrogen til at drive fremtidige fly er ikke alene forventet til at reducere CO2 udledningen under flyvningerne, men også at reducerer CO2 udledningen på aktiviteterne på jorden. I 2020 viste Airbus deres første konceptfly ZEROe med klare ambitioner om at have det første hydrogenfly i luften inden 2035.

Udover nu Sverige og Norge, så har følgende lande meldt sig som partnerlande:

  • Tyskland
  • Frankrig
  • Italien
  • Japan
  • New Zealand
  • Norge
  • Singapore
  • Sydkorea
  • UK

Læs mere om Airbus arbejdet her.

Foto: SAS / Airbus / PR



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *