SAS med “Destiantion Unknown” – En rejse hvor destinationen faktisk betød det mindste

Fredag den 5. april om morgen var der en helt bestemt afgang i Københavns Lufthavn, som ikke var helt almindelig. Lige fra Check In og til hvordan gaten så ud, var det tydeligt at noget ekstraordinært var i gang. Det var SAS afgangen til “Destination Unknown”, som senere skulle vise sig at skulle til Athen med 180 spændte EuroBonus medlemmer.

SAS og deres “Destination Unknown” var mere end blot en ukendt destination – meget mere faktisk. Det var en samlede rejse, hvor man ikke kendte destinationen eller hotellet der var booket. Men heller ikke noget om de planlagte events, som var en del af den 4 dages tur, som SAS havde planlagt. Så at fokusere på at destinationen var Athen alene var et forkert fokus – det var som sådan ikke det vigtigste.

Det følger faktisk rigtigt godt sammen med det budskab som SAS tidligere lancerede med “journeys that matter”. SAS skriver følgende omkring dette:

Traveling is not just about reaching a destination. It’s the moments, experiences and memories that stay with us for a lifetime.

Netop det at rejse og det at rejsen ikke er slut, når du når din destiantion var netop kernen i vores oplevelse af “Destination Unknown”. Som almindelig deltager på turen, hvor vi ikke vidste noget som helst, så var det netop sådan vi oplevede det. Vi var da meget spændte på hvor vi skulle lande, men lige så spændt på, hvad SAS havde planlagt for os. En ting vi kan sige her bagefter – vi blev ikke skuffet og alt skepsis vi måtte have haft op til turen var bragt til skamme.

Nogle kan måske huske “SAS Dreams“, som tilbage i 2016 lancerede helt unikke rejser. Dog var dette også drømmerejser, hvor den samlede pris var ganske høj og ikke noget for alle. Temaet er netop det samme. Rejser som betyder noget og du ikke glemmer.

SAS Dreams fra 2016. Foto: SAS hjemmesiden

Men med “Destiantion Unknown” er SAS kommet med noget, hvor de fleste EuroBonus medlemmer kan være med. Prisen vi skulle betale var 30.000 EuroBonus point plus 150,- euro per nat for hotellet og inklusiv morgenmad.

Destinationen viste sig at være Athen og hotellet var Moxy Athens, der ligger helt inde i centrum af Athen – i gåafstand til det meste.

SAS havde gjort sig meget umage med ikke at afsløre noget som helst. Som rejsende fik man reelt kun at vide at vejret var 20+ grader og rejsen ville tage omkring de to timer. Der var heller ikke noget om aktiviteterne. Reelt set blot husk tøj, pas, penge og solcreme.

Fredag morgen i Københavns Lufthavn

Fredag morgen klokken 06:45 ankom vi til Københavns Lufthavn. Check In ville åbne klokken 7:00. Vi ville være klar. Det var der flere som også ville.

Mange spændte EuroBonus medlemmer klar til check ind til “Destination Unknown”. Foto: Henrik Olsen

Vi kiggede naturligvis på afgangsskærmen og der stod en flyvning med destianation “Unknown Schengen”. Det var afgangen SK7032 med afgang fra gate B8.

Check In var også lidt anderledes, da vi faktisk alle rejste i SAS Plus og dermed var der adgang til SAS Fast Track og Lounge – uanset din status. Da der var mange med uden høj status i EuroBonus, så var det endnu et tegn på en speciel rejse der var startet (SAS havde mixet det godt sammen med høj og lav status, unge og gamle, høje og lave, men alle var EuroBonus medlemmer). En anden godt ting var at ens bagage blev checket ind hele vejen til hotellet – og faktisk helt op på ens værelse. Smart tænkt og noget som kun kan lade sig gøre når det hele er arranget på denne måde. Men rart ikke at skulle tænke på at vente på bagagebåndet i Athen.

Joe & the Juice klar i gaten. Foto: Henrik Olsen
Minimuffins med “Destination Unknown” logo på. Foto: Henrik Olsen

I gate B8 var der pyntet op og en SAS DJ stod og spillede god lounge musik. Der var lidt at drikke fra Joe & the Juice, samt minimuffins med “Destination Unknown” logoet påsat. Aldrig har jeg set så mange EuroBonus medlemmer i gaten så tideligt. Normalt venter de i loungen eller kommer senere til lufthavn – men ikke på denne afgang.

Besætningen på SK7032 til “Destination Unknown”. Foto: Henrik Olsen

Boarding og flyvningen

Da boarding skulle starte blev flyet boardet bagfra først, så fra midten og sidst forrest. Det gav en effektiv boarding, hvor alle kom på plads hurtigt.

Stemningen var spændt og kaptajnen oplyste os om at selvom der var WiFi på flyet, så ville det ikke være tændt – igen for at holde spændningen om destination så lang tid som muligt. Vi fik at vide at vi ville få det at vide kort før ankomsten.

Servicen ombord fra besætningen var god og smilende. Der var en stemning som også bar præg af at dette var en speciel tur.

Alle fik tilbudt et glas champagne efter take off og før serveringen af maden (der var natuligvis også alkoholfrie alternativer).

Turen startede godt med et glas champagne serveret med stort smil fra besætningen. Foto: Henrik Olsen

Når det kommer til maden, så har SAS og deres cateringpartner Newrest, også lavet noget virkeligt specielt. En tallerken med 4 mindre retter, som virkeligt var uden for normalen. Internationalt præget, men med råvarer lavet af nordiske producenter.

SAS og Newrest havde sikret et meget lækkert måltid med ekstra specielle delelementer. Se bare designet. Foto: Henrik Olsen

Dertil chokolade, speciel salt fra Havsnø og knækbrød fra Hedh-Escalante Chocolatier. Alt sammen på en bakke med “Destination Unknow” design.

Det hele smagte godt og gav en god bund, sammen med muligheden for lidt mere champagne eller for eksempel øl fra Mikkeller.

SAS Dj’en fra gaten var med ombord og spillede musik under hele turen. Det skabte en god lounge og ferie stemning.

SAS DJ var med på turen til Athen. Foto: Henrik Olsen

Landing og ankomst til Athen

Efter en konkurrence om at gætte destinationen, hvor vinderne var det hold som fik flest point vandt en tur til Akropolis lørdag aften for at se solnedgangen. En ganske fin præmie og vi var med på vinderholdet og skulle derfor med på turen.

Vi var delt op i 4 hold som skulle bruges under hele turen. Hvert hold fik en holdleder, som for eksempel Paul Verhagen eller Aron Backström.

Så var det tiden til afsløringen og kaptajn Markus kom ud fra cockpittet og gav de sidste detaljer om turen og den vigtigste var naturligvis destinationen. Han fortalte kort om Athen og vi ville lande om godt 30 minutter. Turens samlede længde var godt 3 timers tid og det var gået ganske hurtigt med god service, god mad og drikke og god underholdning. Turen havde næsten været for kort.

En fin landing i Athen og der gik det stærkt på de sociale medier. Telefoner blev fundet frem og mange fik opdateret at destinationen var Athen. Så nu var det ikke længere “Destination Unknown” men det var blevet til “Destination Known”.

Da vi kom til Athen blev det til “Destination Known”. Foto: Henrik Olsen

Du har sikkert også gættet på det, der blev klappet efter landningen som i gode gamle dage på charterferie.

Rejsedagbog kommer

Vi udgiver en af de kommende dage en rejsedagbog fra turen, så vi virkeligt kan beskrive hvor meget SAS egentlig havde planlagt for de 180 EuroBonus passagerer – det var ganske enkelt fantastisk, hvad der var planlagt og af en første tur, så virkede det meget godt planlagt og gennemført. Kun enkelte mindre ting at sætte fingeren på, men SAS havde planlagt dette på 2-3 måneder og det alene er imponerende. De ting kommer vi at beskrive i vores rejsedagbog, men det ændre ikke ved at vi giver turen topkarakter.

“Follow the guide” – SAS havde arrangeret alt på turen og til topkarakter. Foto: Henrik Olsen

Havde vi gættet destinationen inden afgang – ja – det havde vi ud fra nogle små spor vi kunne se i diverse systemer. Men vi skrev ikke om det, da helt pointen med turen var at den var ukendt.

Havde du på forhånd gættet hvor turen gik hen og hvis ja hvordan?