Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS er i fuld gang med flådefornyelse og de skal til at finde en erstatning til deres gamle fly, som kan have mellem 120-150 passagerer.
Vi har længe gættet på at SAS ville oprette et nyt flyselskab i den forbindelse. Nu er det så kommet frem at det netop er det som SAS har planlagt at gøre.
SAS har lavet en overenskomst med Flyvebranchens Personale Union (FPU) om netop forholdene i det nye flyselskab. Et flyselskab som har fået arbejdsnavnet Airstar 4 A/S. Dette selskab blev stiftet tilbage i januar 2019 og er 100% ejet af SAS.
I årsregnskabet for 2018 skrev SAS følgende:
As a final point, we need to further enhance our operating model to increase productivity and flexibility. Approximately 20% of the destinations in SAS network are optimal to serve with an aircraft sized between an A320neo (180-seat) and a CRJ (90-seat). Our older 120-150 seat aircraft serving this segment today need to be replaced in the next few years and currently there is no order in place to bridge the gap.
Uddrag fra SAS årsregnskab 2018
Rightsizing of the fleet is crucial from a profitability perspective, but it is also an important part of our journey towards a more sustainable future.
However, to place such an order we need to certify that the benefits of single-fleet operations on all platforms remain intact, and that the available aircraft types perform to the standard for which we are known. We also need to secure competitive duty agreements appropriate for mid-size operation.
I forbindelse med dagens kvartalsrapport, så har CEO Rickard Gustafsson skrevet følgende:
Vi har lavet en aftale med den danske fagforening FPU. En aftale som er tilpasset fremtiden for den regionale produktion. Aftale opfylder alle krav for at kunne drive en regional produktion med mellemstore fly. Det er også med personale der er ansat i Skandinavien og på skandinaviske vilkår. Med dette på plads arbejder vi videre med at finde løsninger på de øvrige krav og de andre fagforeninger som SAS samarbejder med.
Det nye flyselskab Airstar 4 A/S, som har SAS topchefen Eivind Bjurstrøm som direktør, forventes at få mellem 20 og 30 fly. Kilder nævner 24 fly som det eksakte antal.
Hvilket fly bliver det så?
Derfor er det flytyperne Boeing 737-700 (141 passagerer) og Airbus A319 (150 passagerer), der skal udfases og findes en ny flytype til at dække. Så når den nuværende officielle flådestrategi er en enhedsflåde, så er det netop Airbus A220-100 (116 passagerer) og en Airbus 220-300 (141 passagerer) kommer i spil.
Alternativet kunne være fly fra Embraer, men så brydes strategien om en enhedsflåde. Men det kunne løses ved hjælp af samme setup som med brugen af CRJ900 og ATR72. De drives af et eksternt flyselskab, som flyver på en wet lease aftale med SAS. Men da det nu er et nyt SAS kontrolleret flyselskab, så vil det give mening at forblive tro mod strategien om enhedsflåden.
Vi forventer her på InsideFlyer at SAS meget snart – og tidligt i 2020 – vil komme med en beslutning. Grunden er at der er rimelig lang leveringstid på de flytyper, som er i sigte. Og skal SAS følge deres egen strategi og mål på miljøområdet, så skal de første fly starte med at blive leveret inden for de næste 3-5 år.
Ole Nordahn Lyndgaard siger
Vil tro at SAS vælger A220 typen…ud fra betragtningen om en enhedsflåde..
EMB er nok ude, idet det jo er en en totalt ny type og det tror jeg ikke SAS ønsker.
Derfor A220….
Frank siger
Dit indlæg var ikke synlig da jeg lagde mit første indlæg. Som du kan se i det hed A220 tidligere Bombardier Cseries, og har derfor intet tilfælles med A32x/330/350/280 serien. Hverken A220 eller Embraer passer derfor ind i enhedsflåde strategien, hvilket også er årsagen til at SAS planlægger at oprettet et nyt selskabe til operation af den nye fly type hvad enten det bliver A220 eller Embraer.
Hvordan kan man skrive om fly trafik når man har så lidt viden om emnet som jer?
A220 hed tidligere Bombardier Cseries og er designet af Bombardier Aerospace, men skiftede navn da Bombardier valgte at afhænde deres fly division og solgte Cseries divisionen til Airbus. Flyet produceres fortsat i Canada hvor fabrikken er omdøbt til Airbus Canada.
Når man taler om en enhedsflåde har en A220 derfor ligeså meget til fælles med A32x/A330/A350 som fly fra Embraer
Strategien om en enhedsflåde drejer sig jo også om at det kommer fra samme producent (Airbus) for at sikre kommercielle synergier. Ikke kun at det er nemmere at omskole sig fra den ene version til den anden.
Sikke da noget plader. En enhedsflåde giver kun mening hvis reservedele etc. kan bruges på tværs af modellerne samt at piloternes type rating kan genbruges på tværs af modellerne med et minimum af omskoling. Intet af dette er tilfældet med A220 og A32x/330/350/380
Flyene vil derudover heller ikke komme fra samme producent. Airbus Canada og Airbus Europa har ikke meget tilfælles. De benytter f.eks. ikke de samme systemer til ordering af reservedele, fly ordre etc. etc. etc. etc. Det eneste som pt. er fælles mellem de 2 er at de har samme legale ejer, de bruger begge Airbus Beluga til transport af større fly dele samt de har en fælles Airbus salgs organisationen.
Sidst men ikke mindst. Hvis A220 passede ind i enhedsflåde strategien, hvorfor skulle SAS så oprette et ny selskab til operation af den nye model?