Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En tur med SAS Plus fra Beijing til København i en Airbus A340 med den gamle kabine. Er det forsat en god oplevelse?
På flyvningerne til Beijing og Shanghai bruger SAS ofte de gamle maskiner med ældre kabiner. Så inden dette ændres senere i år med ny kabiner, får du her en test af produktet, som det ser ud nu i foråret 2016.
Jeg havde booket en SAS billet t/r i SAS Go og var så heldig at blive opgraderet til SAS Plus ved indcheckningen i Capital Airport i Beijing. Opgraderingen skete da flyet var overbooket i SAS Go, mens der var ledige pladser i SAS Plus og Business.
Da jeg er guldmedlem hos euroBonus foregik indcheckning let og smertefrit. Fast Track var ikke til rådighed, men da der ikke var kø af betydning ved security og immigration betød det ikke noget. Jeg kunne derefter gå til Air China business loungen der samtidig dækker alle Star Alliance selskaberne .
Loungen var en stor og meget travl lounge, hvor der var meget lidt plads til det store antal rejsende der en tidlig eftermiddag besøgte loungen. Der var en bar med øl og alkohol servering af bartender- resten var selvbetjening med buffet og kaffe/te/softdrinks. Jeg valgte lidt dim sum med en cola til.
Ombord i flyet, en Airbus A340 med registreringen OY-KBC, kom jeg på plads på mit SAS Plus sæde 16F, der var et gangsæde på midterrækken bestående af 3 sæder per række. Vinduesrækkerne har ellers kun 2 sæder. Desværre var der en moviebox til underholdningssystemet, der dækkede halvdelen af benpladsen. Dette gjorde at mit sæde havde mindre plads til fødderne end mit oprindelige SAS Fo nødudgangssæde 31G. Således skal du være opmærksom på at mit SAS Plus sæde, sammen med pladserne A og C der har også har en moviebox, ikke kan anbefales.
Øverst til venstre mit sæde 16F på SAS Plus – to andre billeder er sæde 31G SAS Go som er en gangplads uden bulkhead.
Konklusionen må være at hvis du vil have benplads, skal du ikke vælge et sæde på SAS Plus med en moviebox under.
Alle på SAS Plus får en shoebag med ørepropper, natbriller og tandbørste etc, ikke noget specielt – men fin nok.
Servicen ombord blev foretaget af en blanding af skandinavisk og kinesisk kabinepersonale. Jeg syntes kineserne var de mest oplagte og venlige på denne flyvning.
Servering startede kort efter afgang med drinks. Dertil var der en pose cashew nødder.
Der er på PLUS intet menukort så det er bare at lytte efter chefpurseren når der bliver nævnt hvad der serveres.
Hovedmåltidet var med valg mellem varm kødret eller fisk og der var en senere servering af varm mad.
Jeg valgte kødretten som var oksekød i en stærk sovs med ris og grøntsager. Forretten var røget andebryst med hvedekernesalat og desserten en chokoladekage. Alt i alt velsmagende mad fra et flykøkken i Beijing.
Serveringen senere hen var uden valg , en varm ret der bestod af en kåldolmer med kartoffelmos og grøntsager. Også udmærket, omend ikke specielt kinesisk. Desserten var lidt blandet frugt.
Drikkevarer var både øl, vin, vand, sodavand og smoothies, som man kunne bestille.
Undervejs var der også regelmæssigt servering af juice og vand. Andet kunne hentes i galleyet.
En sjov detalje var også slik runden, hvor man kommer rundt med en “snackkurv” med småkager, små slikposer, frisk frugt, og der kan man bare forsyne sig.
Underholdningen undervejs var ret tyndbenet hvad filmudvalg angik. Lidt bedre med med musikkanaler.
Jeg valgte at se den fremragende danske film “Under sandet” som handler om oprensningen af den jyske vestkyst i starten af 50´erne af tyske landminer foretaget af meget unge tyske soldater. Ombord i vores fly var en stor dansk delegation af filmfolk, skuespillere, instruktører der alle kom fra en uges ophold på Beijing film festivalen og en af priserne de hjembragte var netop for soundtracket til “Under sandet”.
Flyet afgik til tiden og ankom 25 minutter før tid så det var i den henseende en fin flyvning.
Er OY-KBD ikke den eneste A340 der ikke er opdateret til ny kabine?