SAS sendte erstatningsfly til Goose Bay efter ny teknisk hændelse

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS måtte endnu en gang håndtere en uventet situation, da en af selskabets Airbus A330-fly (LN-RKM) måtte foretage en sikkerhedslanding i Goose Bay, Canada. Denne gang kom SAS dog hurtigt i aktion: Et erstatningsfly – også en Airbus A330 (SE-REH) – blev straks afsendt for at hente passagererne hjem, og flyvningen forventes at lette fra Goose Bay omkring 16:00 lokal tid i dag.

Hurtig reaktion fra SAS

Efter den tekniske hændelse i det oprindelige fly besluttede SAS at sende et langdistancefly direkte til Goose Bay for at bringe passagererne videre hurtigst muligt. Goose Bay er en ofte anvendt alternativ lufthavn for transatlantiske flyvninger, men den er langt fra en almindelig destination for passagertrafik – og derfor krævede situationen en særlig logistisk indsats.

At SAS valgte at afsende et andet Airbus A330-fly specifikt til denne operation understreger, at selskabet prioriterede at få passagererne hurtigt hjem frem for at lade dem vente på tekniske udbedringer eller kommercielle alternativer.

Passagererne hentes hjem i dag

Erstatningsflyet ankom til Goose Bay tidligere på dagen, og alle passagerer forventes at blive fløjet videre med afgang cirka kl. 16:00 lokal tid. Ifølge SAS får passagererne fuld assistance i lufthavnen, herunder forplejning og information om den videre rejse.

Billede fra FlightRadar24

For mange rejsende vil den hurtige ombooking og tilstedeværelsen af et erstatningsfly betyde, at forsinkelsen holdes på et minimum – en løsning, der normalt er forbeholdt situationer, hvor alternativ kapacitet og timing kan gå op.

Teknisk hændelse med professionel håndtering

Sikkerhedslandingen skyldtes en teknisk fejl, som piloterne og SAS vurderede krævede en afbrydelse af den planlagte rute. Situationen forløb roligt, og flyet landede sikkert i Goose Bay, hvor passagererne blev taget godt imod.

Selvom sådanne hændelser naturligt skaber opmærksomhed, fremhæver SAS traditionelt, at sikkerheden altid kommer først – og denne episode blev håndteret efter procedurerne og med en hurtig plan for passagerernes videre rejse. Grundet afstanden fra Danmark, så bliver passagerne forsinket med omkring et døgn.

InsideFlyers vurdering

Selvom tekniske hændelser altid er ubelejlige, viser SAS’ beslutning om at hurtigt sende et nyt langdistancefly til en fjern alternativ lufthavn, at man gør en markant indsats for at minimere generne for de berørte kunder.

Foto: Scandinavian Airlines A330-343X (LN-RKM) – Copenhagen Kastrup Airport (CPH) (BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *