Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Fra 1. december 2025 har SAS indført et nyt sæt regler for håndtering af powerbanks om bord. Beslutningen følger anbefalinger fra ASA (European Union Aviation Safety Agency’s Safety Alert for Operators), som flere europæiske flyselskaber forventes at tilslutte sig.
For mange rejsende – især dem af os, der lever af mobile enheder, lounges og lange repositioneringer – er det en ændring, der kan mærkes. Powerbanks er blevet en fast del af vores rejse-setup, men på SAS‑fly må de nu hverken bruges, oplades eller placeres i bagagehylden. SAS følger efter flere andre flyselskaber, der også har forbudt brugen af powerbanks under flyvninger.
Hvad betyder de nye regler for dig som passager?
Ifølge SAS’ opdaterede retningslinjer, der trådte i kraft den 1. december 2025), så gælder nu følgende:
1) Powerbanks må slet ikke bruges om bord
- Ingen opladning af powerbank under flyvning
- Ingen brug af powerbank til at oplade telefon, tablet eller laptop
Selv hvis du sidder i en nyere kabine med moderne USB‑C‑stik og trådløse ladepaneler, er powerbanken altså naturligvis ikke nødvending. Derfor skal du være opmærksom på hvilke flytype du flyver med. Der er fortsat mange som ikke tilbyder opladning.
2) Powerbanks skal opbevares under sædet – eller på dig
Det er slut med at smide powerbanken i kabinekufferten i bagagehylden. SAS (og flere andre flyselskaber) kræver, at den placeres:
- Under sædet foran dig i en taske eller pose
- I lommen i sædet foran. dig
- Eller på din person (eksempelvis i en lille taske)
Det betyder i praksis, at du skal have adgang til den – og kabinepersonalet skal kunne tjekke den i nødstilfælde, men den må ikke være i brug.
Hvorfor sker det her?
Reglerne er iværksat på baggrund af ASA’s sikkerhedsanbefalinger, som fokuserer på brandrisici forbundet med lithium-ion batterier. En powerbank i en overhead bin kan være svær at tilgå hurtigt ved en termisk runaway‑hændelse, mens placering ved sædet gør det lettere for crew at reagere.
Flere flyselskaber, herunder enkelte asiatiske og mellemøstlige selskaber, har tidligere implementeret lignende begrænsninger – nu følger SAS trop.
Hvordan påvirker det passagerne?
For de som ofte rejser og måske med flere enheder ad gangen, så kan det give nogle praktiske benspænd.
- Længere flights uden opladning
Da powerbanks ikke længere må bruges, er du afhængig af flyets egne strømstik. På ældre kabiner (særligt enkelte A320 og ældre 737-udskiftninger) kan dette være en udfordring. - Mindre fleksibilitet i bagageorganisering
Powerbanks skal være fysisk tilgængelige – og ikke placeret i bagaggehylden. - Sikkerhedstjek i gaten
Forvent, at gatepersonale vil minde om reglerne, især i starten. Det samme gælder i flyet, hvor SAS personalet gør opmærksom på det under sikkerhedsbriefingen.
Generelt kan det siges at det kræver lidt mere planlægning. Hvor du tidligere har kunnet klare opladningen på flyveturen, så skal du sikre dig at du har fuldt batteri inden flyets afgang.
Overblik: SAS’ regler for elektroniske enheder (uddrag)
SAS har samtidig opdateret sin komplette tabel over, hvilke enheder der må bruges hvornår. De vigtigste punkter:
| Enhed | Taxi/Takeoff | Cruise | Landing |
|---|---|---|---|
| Laptops | ❌ | ✔️ | ❌ |
| iPad/Tablets | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
| Bluetooth | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
| Powerbanks | ❌ | ❌ | ❌ |
| Store og tunge elektroniske enheder | ❌ | ❌ | ❌ |
| VR-headsets | ❌ | ✔️ | ❌ |
Alt udstyr med senderfunktion skal fortsat være i Flight Mode, indtil flyets WiFi (hvis installeret) er aktivt. Dette ændre sig med den kommende indførsel af Starlink på SAS flyene. Der vil det være tilladt at bruge WiFi fra gate til gate.
Tabel: Flyselskaber med powerbank‑forbud / restriktioner (inkl. SAS)
| Flyselskab | Region | Regler for powerbanks |
|---|---|---|
| SAS | Europa | Ingen brug; ingen opladning; ingen opbevaring i bagagehylden; skal under sædet, på personen eller i sædelomme |
| Singapore Airlines | Asien | Ingen brug eller opladning om bord |
| Scoot | Asien | Ingen brug eller opladning om bord |
| EVA Air | Taiwan | Ingen brug eller opladning om bord |
| China Airlines | Taiwan | Ingen brug eller opladning om bord |
| Thai Airways | Asien | Ingen brug eller opladning om bord |
| AirAsia | Asien | Ingen brug eller opladning om bord |
| Cathay Pacific | Hongkong | Ingen brug; ingen placering i bagagehylden |
| Hong Kong Airlines | Hongkong | Ingen brug; ingen placering i bagagehylden |
| HK Express | Hongkong | Ingen brug; ingen placering i bagagehylden |
| Korean Air | Sydkorea | Forbud mod brug og opbevaring i bagagehylden |
| Asiana Airlines | Sydkorea | Forbud mod brug og opbevaring i bagagehylden |
| Air Busan | Sydkorea | Forbud mod brug; skal være på personen/ved sædet |
| Air Premia | Sydkorea | Forbud mod brug og opbevaring i bagagehylden |
| Air Seoul | Sydkorea | Forbud mod brug og opbevaring i bagagehylden |
| T’Way Air | Sydkorea | Forbud mod brug og opbevaring i bagagehylden |
| Jeju Air | Sydkorea | Forbud mod brug og opbevaring i bagagehylden |
| Tigerair Taiwan | Taiwan | Ingen brug om bord |
| Emirates | Mellemøsten | Forbyder brug af powerbanks om bord |
| Qantas | Australien | Totalforbud mod brug om bord |
| Jetstar | Australien | Samme som Qantas |
| QantasLink | Australien | Samme som Qantas |
| Southwest Airlines | USA | Skal være synlig under brug; ikke i tasker eller bagagehylde |
| Avelo Airlines | USA | Skal være synlig under brug |
Ovenstående tabel er samlet ud fra forskellige udmeldinger og kan være ændret. Så vi anbefaler at du undersøger det inden din kommende flyvning.
Foto: Clayton Majona / Pixabay






Skriv et svar