Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS sendte den første Airbus A340 på pension den 11. marts 2020. Den første fløj til lufthavnen Castellon (CDT), der ligger lidt uden for Valencia. Det er rettidig omhu af SAS at de ny sender de næste 2 styk på pension.
Det har hele tiden være planen at flåden af Airbus A340 skulle sendes på pension i takt med at de 8 nye Airbus A350 kom ind i flåde. Her i år vil SAS modtage i alt 3 nye A350. i 2021 vil de få leveret de sidste 4 styk.
Som en klar konsekvens af den nuværende situation og det faktum at mange flyselskaber er begyndt at varsle at de ikke når tilbage på normalt trafikprogram før tidligst efter sommerferien. Derfor er det rettidig omhu at SAS nu sender flere A340’er på pension (eller opbevaring), så de ikke ender med at brænde inde med for høj kapacitet – selvom de er afskrevet i regnskabet.
Fra SAS har vi fået følgende kommentar:
Det er korrekt, at en A340 er blevet sendt på pension, lidt uden for Valencia. Motorerne bliver pillet ud og returneret. Så bliver den splittet ad og de brugbare komponenter bliver solgt på reservedelsmarkedet. Selve kroppen bliver skåret op og aluminiummet bliver smeltet om. Flere af A340’erne kommer til at følge samme vej.
Kristoffer Meinert, Pressechef/Head of Media Relations Denmark
Nu følger nummer 2 og nummer 3 som lige nu er på vej til selvsamme lufthavn.
Følg flyene live her
Der er ingen tvivl om at den igangværende corona krise er medvirkende årsag til at pensioneringen af flåde er blevet accelereret. Vi kommer nok derfor til at se at Airbus A340’erne snart er historie i SAS. Når det sker har SAS ikke flere fly med 4 motorer tilbage og deres flåde er blevet markant mere brændstofeffektiv.
De kunne være brugt til nye ruter og med den lave brændstofpris var det sikkert også muligt at lave gode penge på det. Corona krisen har dog ødelagt den mulighed og økonomien i SAS vil ikke være at påbegynde nye ruter, som er dyre at starte op. Det er ren overlevelse og stort fokus på rentable ruter der må være i fokus når verden igen åbner op. SAS åbner dog op for at de muligvis beholder nogle få A340’er i produktion i en længere periode.
Lidt vemodigt – specielt på denne baggrund. Kan huske da de endelig kom til SAS flåden og afløste 767erne (dem savner jeg ikke).